هدف پژوهش حاضر مقایسه کنترل هدفمند و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان ناشنوا و عادی بود. روش این مطالعه علی-مقایسهای بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان ناشنوا و عادی شهرستان گیلانغرب در سال تحصیلی 95-1394 بودند. نمونه پژوهش به دلیل محدود بودن حجم جامعه تمامی افراد ناشنوا به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و 20 دانشآموز عادی نیز با توجه به ویژگیهای جمعیتشناختی سن و جنسیت با گروه ناشنوا همتا شده و به عنوان گروه مقایسه در این پژوهش تعیین شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای اطلاعات جمعیتشناختی، کنترل هدفمند و اضطراب اجتماعی استفاده شد. دادههای جمعآوری شده نیز با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس چند متغیره ) تحلیل شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات افراد ناشنوا در متغیرهای ضعف در کنترل هدفمند (59/15=F؛ 001/0>P) و مؤلفههای پشتکار ضعیف (44/14=F؛ 001/0>P)، تمرکز ضعیف توجه (42/5=F؛ 05/0>P) و تکانشوری (12/19=F؛ 001/0>P)، اضطراب اجتماعی (67/13=F؛ 001/0>P) و مؤلفههای ترس (19/10=F؛ 001/0>P)، اجتناب (16/9=F؛ 001/0>P) و ناراحتی فیزیولوژیکی (77/14=F؛ 001/0>P) به طور معنیداری بالاتر از افراد عادی است. بنابراین افراد ناشنوا، دچار ضعف در کنترل هدفمند جهت انطباق و تنظیم رفتار مطابق با خواسته های موقعیتی هستند و اضطراب اجتماعی بالایی نسبت به همتایان سالم خود دارند
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |