این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رواندرمانی پویشی فشرده کوتاهمدت بر سلامت روان دانش آموزان با ناتوانیهای یادگیری ویژه انجام شد. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ویژه شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود که از بین آنها 30 دانش آموز در محدوده سنی 8 تا 12 سال بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در 2 گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. درمان مبتنیبر رویکر دوانلو روی گروه آزمایش به صورت انفرادی، هفتهای 2 بار در 12 جلسه 60 دقیقهای اجرا شد. پردازش دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس یکمتغیره) انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که پس از کنترل نمرات پیشآزمون بین 2 گروه آزمایش و گواه در متغیر سلامت روانی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<). براساس این یافتهها میتوان گفت در جریان روان درمانی پویشی فشرده کوتاه مدت، درمانگر با فراهم نمودن تجربه عمیق هیجانی باعث بهبود سلامت روانی این کودکان میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |