سال 12، شماره 10 - ( دی 1402 / پیاپی 91 1402 )                   سال 12 شماره 10 صفحات 138-129 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاداسلامی، سنندج، ایران. ، jadidi.hooshang@yahoo.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.
4- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
چکیده:   (778 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی سود و زیان‌های روانی و موقعیتی در رابطه بین انتظارات و ارزش‌ها با انگیزش تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعۀ پژوهش را کلیه دانش­آموزان دبیرستان­های شهر قروه که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند  که از بین آنها به روش نمونه‌گیری خوشه­ای چند مرحله­ای  384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس  انتظار- ارزش هزینه (EVCS، 2014)، مقیاس استاندارد انگیزش تحصیلی (HEMS، 1980)، مقیاس سود و زیانهای روانی(PGLS، 1401)  و مقیاس سود و زیان‌های موقعیتی (SGLS، 1401)  بود. روش تحلیل این پژوهش، تحلیل مسیر بود. یافته­ها گویای آن بود که اثر مستقیم انتظارات و ارزش‌ها بر انگیزش تحصیلی (001/0>P) و سود و زیان‌های روانی و موقعیتی بر انگیزش تحصیلی (001/0>P) معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که انتظارات و ارزش‌ها از طریق میانجی­گری سود و زیان‌های روانی و موقعیتی بر انگیزش تحصیلی دارای اثرغیرمستقیم بود (001/0>P). شاخص‌های برازش نیز نشان داد مدل پیش‌فرض ازبرازش مناسبی برخوردار بود. به طور کلی میتوان بیان داشت که با ایجاد انتظارات در دانش‌آموزان میتوان به افزایش انگیزش تحصیلی کمک کرد.
متن کامل [PDF 772 kb]   (431 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/5/17 | پذیرش: 1402/6/1 | انتشار الکترونیک: 1402/10/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.