سال 13، شماره 2 - ( اردیبهشت 1403 / پیاپی 95 1403 )                   سال 13 شماره 2 صفحات 190-181 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی طلوع مهر قم، قم، ایران. ، zeinabbagheri222@gmail.com
چکیده:   (726 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش، مدل‌یابی بهزیستی روان‌شناختی بر مبنای ذهن‌آگاهی با میانجی‌گری تجربه شیفتگی در دانش‌آموزان دختر بود. این پژوهش، توصیفی-همبستگی و به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه‌آماری در پژوهش حاضر، شامل کلّیه دانش‌آموزان دختر پایه سوّم دوره دوّم متوسّطه نظری شهر قم، در سال تحصیلی 1403_1402 بود. حجم نمونه آماری برابر 200 نفر تعیین شد که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انجام شد. ابزار های مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه 5 عاملی ذهن‌آگاهی بائر و همکاران (FFMQ، 2006)، پرسشنامه تجربه شیفتگی جکسون و اکلند (FSS، 2002) و پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف (PWB، 1989) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل معادلات ساختاری  استفاده شد. یافتهها نشان داد که مدل از برازش خوبی برخوردار بوده و تجربه شیفتگی بر بهزیستی روان‌شناختی اثر مستقیم و معنادار داشت (01/0>P)؛ اما ذهن‌آگاهی بر بهزیستی روان‌شناختی اثر مستقیم نداشت (05/0<P). همچنین ذهن‌آگاهی با میانجیگری تجربه شیفتگی بر بهزیستی روان‌شناختی اثر غیرمستقیم و معناداری داشت (01/0>P). در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که تجربه شیفتگی یکی از مکانیسم‌های زیربنایی رابطه بین ذهن‌آگاهی و بهزیستی روان‌شناختی در دانش‌آموزان است؛ بر این اساس پیشنهاد می‌شود جهت بهبود بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان برنامه‌های آموزشی و درمانی متمرکز بر ذهن‌آگاهی و تجربه شیفتگی اجرا شود.
متن کامل [PDF 832 kb]   (521 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1402/8/1 | پذیرش: 1402/11/23 | انتشار الکترونیک: 1403/2/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.