سال 13، شماره 1 - ( فروردین 1403/ پیاپی 94 1403 )                   سال 13 شماره 1 صفحات 210-201 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران. ، r.fahami@pnu.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بادرود، اصفهان، ایران.
چکیده:   (308 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش شفقت‌درمانی بر انگیزه تحصیلی و پریشانی روانی دانش‌آموزان بود. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان نطنز در سال تحصیلی 1402-1401 بود که به روش نمونه­گیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگذاری شدند. گروه آزمایش، مداخله آموزشی شفقت­درمانی را در 8 جلسه 90 دقیقه­ای­ و هفته­ای یک بار دریافت کرد. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه­های انگیزش تحصیلی (AMQ) والرند و همکاران (1992) و پرسشنامه استرس نوجوان (ASQ) بیرن و همکاران (2007) بود. داده­های گردآوری شده در پژوهش حاضر به روش تحلیل کواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون بین میانگین پس­آزمون انگیزه تحصیلی و پریشانی روانی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 01/0 وجود داشت. یافته­ها بیانگر این مطلب است که شفقت­درمانی می­تواند باعث افزایش انگیزش تحصیلی و کاهش پریشانی روانی در دانش­آموزان پسر شود.
متن کامل [PDF 520 kb]   (118 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1402/8/3 | ویرایش نهایی: 1403/1/15 | پذیرش: 1402/9/14 | انتشار الکترونیک: 1403/1/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.