سال 12، شماره 12 - ( اسفند 1402/ پیاپی 93 1402 )                   سال 12 شماره 12 صفحات 188-179 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد اقتصاد اسلامی، گروه اقتصاد، دانشگاه رجاء، قزوین، ایران. ، lkhoshsima17@gmail.com
2- کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
3- دکتری مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (1020 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی انگیزش شغلی در رابطه بین احترام سازمانی و رضایت شغلی در کارکنان شرکت تولیدی شیوا انجام شد. این پژوهش توصیفی-همبستگی به روش مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان شرکت تولیدی شیوا (سهامی خاص) در سال 1402 بود. در این مطالعه 400 نفر به روش در دسترس در یک نظرسنجی آنلاین شرکت کردند. به منظور نمونه­گیری از پرسشنامه انگیزش شغلی (MPS؛ هاکمن و اولدهام، 1976)، پرسشنامه احترام سازمانی (ORQ؛ رامارجان و همکاران، 2008) و پرسشنامه رضایت شغلی مینه‌سوتا (MSQ؛ ویس و همکاران، 1967) استفاده شد. نتایج نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار است. نتایج نشان داد اثرات مستقیم احترام سازمانی بر رضایت شغلی، احترام سازمانی بر انگیزش شغلی و انگیزش شغلی بر رضایت شغلی معنادار بود (05/0>P). همچنین نتایج نشان داد انگیزش شغلی در رابطه بین احترام سازمانی و رضایت شغلی نقش میانجی دارد (05/0>P). بر اساس یافته­ها می­توان نتیجه گرفت که احترام سازمانی بر افزایش سطح انگزیش شغلی موثر است و به واسطه افزایش انگیزش شغلی به صورت مستقیم با افزایش میزان رضایت کارکنان در ارتباط است؛ بر این اساس توجه جدی سازمان ها به جاری سازی برنامه ها و اقدامات مرتبط با ارتقای سطح احترام سازمانی در سطوح سازمانی، گروهی و فردی موجب بهبود رضایت شغلی کارکنان خواهد شد.
متن کامل [PDF 611 kb]   (780 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی سازمانی
دریافت: 1402/8/27 | پذیرش: 1402/10/10 | انتشار الکترونیک: 1402/12/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.