سال 7، شماره 9 - ( پاییز/ آذرماه97/ 1397 )                   سال 7 شماره 9 صفحات 78-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه رازی ، Mgolmohammadian@gmail.com
2- دانشگاه رازی
چکیده:   (2676 مشاهده)

پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش سبک­های تربیتی والدین و کارکرد تحولی خانواده در پیش­بینی افسردگی دانشجویان دختر انجام گرفت. پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه­ی پژوهشی شامل کلیه­ی دانشجویان دختر دانشگاه رازی کرمانشاه که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. حجم جامعه­ی پژوهشی 6200 نفر بود. نمونه­ای به حجم 361 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­ها از سه پرسشنامه­ی شیوه­های فرزندپروری بامریند (1972)، کارکرد تحولی خانواده عالی و همکاران (1392) و پرسشنامه­ی افسردگی بک (1988) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش از طریق شاخص­های آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به روش ورود استفاده شد. یافته­ها نشان داد بین سبک­ تربیتی مقتدرانه و کارکرد تحولی خانواده با افسردگی رابطه­ی منفی و معناداری وجود دارد و رابطه­ی معنی­داری بین سبک تربیتی سهل­گیرانه و مستبدانه با افسردگی مشاهده نشد. تجزیه و تحلیل رگرسیونی نشان داد سبک تربیتی مقتدرانه و کارکرد تحولی خانواده 20 درصد از واریانس افسردگی را پیش­بینی می­کنند. نتایج پژوهش، نقش و اهمیت سبک­های تربیتی والدین و کارکرد تحولی خانواده را در پیش­بینی افسردگی دانشجویان دختر متذکر می­سازد

متن کامل [PDF 626 kb]   (49 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی خانواده
دریافت: 1395/8/5 | ویرایش نهایی: 1397/9/12 | پذیرش: 1396/10/8 | انتشار الکترونیک: 1397/9/6

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.