سال 7، شماره 7 - ( پاییز / مهرماه 97 /شماره پیاپی 28/ 1397 )                   سال 7 شماره 7 صفحات 50-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد روان شناسی بالینی. دانشگاه آزاد اسلامی ساوه. ایران. ، azizimarziyeh170@gmail.com
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد قم، ایران.
چکیده:   (3411 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش سبک­های فرزندپروری و عوامل شخصیتی والدین در پیش­بینی اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری انجام شد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی بود که به روش همبستگی از نوع مدل پیش­بینی انجام گرفت و جامعه آماری آن را کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری مراجعه­کننده به مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری شهرستانهای استان تهران در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل دادند. با روش نمونه­گیری هدفمند و داوطلبانه، 130 نفر به عنوان نمونه وارد شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه شیوه­های فرزندپروری بامریند، پرسشنامه شخصیتی نئو و سیاهه رفتاری کودک برای سنین 18-6 نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ بود. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین تنها سبک فرزندپروری سهل­گیرانه همبستگی منفی و معناداری با مشکلات برون­سازی­شده کودکان LD دارد. در این پژوهش با توجه به نتایج به دست آمده، سبک فرزندپروری سهل­گیرانه پیش­بینی­کننده­های معناداری برای اختلالات رفتاری در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری هستند.

متن کامل [PDF 850 kb]   (158 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1395/8/13 | ویرایش نهایی: 1397/7/10 | پذیرش: 1395/8/29 | انتشار الکترونیک: 1397/7/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.