سال 7، شماره 7 - ( پاییز / مهرماه 97 /شماره پیاپی 28/ 1397 )                   سال 7 شماره 7 صفحات 92-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه لرستان
2- دانشگاه لرستان ، khalili.zahra75@gmail.com
چکیده:   (3439 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر، رابطه معنای زندگی و اشتیاق تحصیلی با بهزیستی تحصیلی دانش­آموزان دوره متوسطه اول شهر ایذه در سال تحصیلی 95-1394 بود. روش پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان مشغول به تحصیل در شهر ایذه در سال تحصیلی 95-1394 بود که بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای نسبی 389 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار جمع­آوری دادها شامل پرسشنامه معنای زندگی استگر و همکاران (2006)، اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (2002) و بهزیستی تحصیلی پیترنین و همکاران (2014) بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از روش­های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان) استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین معنای زندگی و اشتیاق تحصیلی با بهزیستی تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین معنای زندگی و اشتیاق تحصیلی 14 درصد از واریانس بهزیستی تحصیلی را پیش­بینی کردند؛ بنابراین توجه به سازه‌های اشتیاق تحصیلی و معنای زندگی یکی از ضرورت­های آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت می­باشد.

متن کامل [PDF 681 kb]   (209 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1395/9/15 | ویرایش نهایی: 1397/7/10 | پذیرش: 1396/9/12 | انتشار الکترونیک: 1397/7/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.