سال 7، شماره 6 - ( تابستان1397، شهریورماه، شماره6، شماره پیاپی27 1397 )                   سال 7 شماره 6 صفحات 1-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
2- دانشیار پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، Dr_zadeh@sbu.ac.ir
3- استاد گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
4- دانشیار گروه مشاوره خانواده، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
چکیده:   (263 مشاهده)

روان‌شناسی وحدت­ مدار رویکرد نوینی در حوزۀ علوم روان‌شناختی کشور و استوار بر فلسفۀ وحدت وجود، اصول روان‌شناختی همگرا با این دیدگاه فلسفی و ارزش های ایرانی- اسلامی است. بررسی کیفی اثربخشی مداخلات رویکرد روان‌شناسی وحدت­ مدار در گسترش مدل درمانی آن سودمند است، ازاین‌رو پژوهش با هدف تحلیل دیدگاه مادران کودکان دچار اختلالات طیف درخودماندگی دربارۀ اثربخشی آموزش روان‌شناسی وحدت­ مدار به انجام رسیده است. نمونۀ در دسترسی از مادران تهرانی دارای کودکان دچار اختلالات طیف درخودماندگی عضو مرکز آموزشی- درمانی کودکان اُتیستیک به آرا در هشت جلسۀ آموزش روان‌شـناسی وحدت­ مدار شرکت کردند. پس از به پایان رساندن جلسه­ها دیدگـاه آن‌ها به دگرگونی‌های برآمده از حضورشان در جلسه­ها از طریق مصاحبۀ نیمه ساختاریافته‌ای که به دست متخصصین روان‌شناسی بالینی طراحی و راستی آزمایی شده بود ثبت شد. تحلیل درون‌مایه مصاحبه­ها با روش کیفی پدیدارشناسی توصیفی کُلایزی (Colaizzi) انجام‌گرفته است. یافته­های پژوهش نشانگر اثربخشی قابل­توجه آموزش روان‌شناسی وحدت­مدار بر سلامت روانی مادران کودکان دچار اختلالات طیف درخودماندگی بود؛ تحول ارزش­ های انسان دوستانه، افزایش بهزیستی روانی، بردباری، همــــدلی، تحقق خویش و حضور وحدت یافته متأثر از شرکت آن‌ها در جلسه­ های آموزش روان‌شناسی وحدت­مدار بوده است.

متن کامل [PDF 492 kb]   (198 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱۳ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۶/۱