هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر بازیهای رایانهای بر کاهش زمان پاسخ به محرک دوم در دوره بیپاسخی روانشناختی بود. بدین منظور از میان کلیه دانشآموزان 14تا18 سال شهر اهواز تعداد 50 دانشآموز با معیار سلامت بینایی و انجام بازیهای رایانهای حداقل سه روز در هفته در طی شش ماه از انجام تحقیق برای گروه آزمایش، بهصورت هدفمند انتخاب شدند. از تمامی شرکتکنندگان آزمون تکلیف دوگانه شنیداری-دیداری به عمل آمد. فواصل زمانی بین ارائه دو محرک 50 و 75 (فاصله کم) 200 و 250 هزارم ثانیه (فاصله زیاد) بوده است. (بهطورکلی 8 کوشش). نتایج آزمون تحلیل واریانس 2 (گروه) در 4 (پیچیدگی محرکها) با تکرار سنجش عامل آخر و آزمون تی مستقل با سطح معناداری (05/0>p) نشان داد که در تمامی توالی محرکها و در هر چهار فاصله زمانی بین گروه آزمایش و کنترل اختلاف معناداری وجود دارد. بازیهای رایانهای به دلیل اینکه مهارتهای جهتیابی، بازداری پاسخ، دستوارت چندمرحلهای و حافظۀ شنیداری و بینایی را آموزش میدهد و نیز از طریق بهبود تجسم فضایی و افزایش مهارتهای انتزاعی ذهنی میتواند بر تکلیف دوگانه نیز شنیداری-دیداری با فاصله زمانی کموزیاد در دوره بیپاسخی روانشناختی تأثیر مثبت داشته باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |