1- کارشناس ارشد روانسنجی (سنجش و اندازهگیری) دانشگاه علامه طباطبایی
2- کارشناس ارشد روانسنجی (سنجش و اندازهگیری) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
چکیده: (2664 مشاهده)
افت در پارامترهای سؤال هنگامی به وجود میآید که در طول زمان و بنابر دلایل مختلف، سؤالات آزمون ویژگیهای اولیه خود مانند درجه دشواری و قدرت تشخیص را از دست بدهند. ازجمله موارد ایجادکننده افت در پارامترهای سؤال فاش شدن سؤالات، تکرار بیشازاندازه، تغییر در نظام آموزشی کشور، موقعیت قرار گرفتن سؤال و پارامترپردازی ضعیف اولیه هستند. وجود افت در پارامترهای سؤال سبب نقض ویژگی تغییرناپذیری میشود. دو نوع افت یکنواخت (تغییر پارامتر تشخیص) و غیریکنواخت (تغییر در پارامتر دشواری) وجود دارد. ازنظر مفهومی و روششناسی این مفهوم موازی با مفهوم کارکرد افتراقی سؤال است با این تفاوت که بهجای تفاوتهای گروهی دورههای مختلف زمانی بررسی میشوند. جهت شناسایی و ردیابی افت در پارامترهای سؤال پس از رعایت مفروضه تکبعدی بودن با کمی تغییر از روشهای شناسایی کارکرد افتراقی سؤال استفاده میشود. پس از شناسایی افت باید مشخص شود که آیا تغییراتی در محتوا، شرایط انگیزشی، مدتزمان پاسخگویی و مکان سؤال در مقایسه با زمانی که سؤال طراحی شده به وجود آمده است. اگر هرکدام از این شرایط وجود داشته باشد سؤال باید از مجموعه سؤالها حذف شود و یا مجدداً پارامترپردازی شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانسنجی دریافت: 1395/10/30 | ویرایش نهایی: 1397/5/27 | پذیرش: 1396/1/10 | انتشار الکترونیک: 1397/6/1