سال 5، شماره 4 - ( پیاپی 17، زمستان 1395 )                   سال 5 شماره 4 صفحات 70-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه تهران ، mojtaba_dalir@yahoo.com
چکیده:   (4704 مشاهده)

خانواده، آموزشگاه ماندگارترین یادگیری­هاست، چراکه همیشه یادگیری ضمنی و مشاهده­ای بیشترین پایداری را دارد. از طرفی، کودکان تیزهوش موضوع مطالعات بسیاری قرار گرفته­اند. این مقاله مروری است بر پژوهش­های انجام شده در زمینه پدیدۀ کمال­زدگی در خانواده کودکان تیزهوش. یکی از ویژگی­های شخصیتی دانش­آموزان تیزهوش، کمال­گرایی است که در صورت انحراف تبدیل به کمال­زدگی می­شود. شواهد پژوهشی مؤید آن است که والدین و معلمان از کودکانی که به وسیله متخصصان سنجش، تیزهوش معرفی می­شوند انتظار دارند که در همه زمینه­ها عالی عمل کنند. چنین انتظاراتی از تیزهوشان آن­ها را مستعد کمال­زدگی می­کند که خود این ویژگی باعث ایجاد آسیب­های روان­شناختی جبران­ناپذیری در آن­ها می­شود. بر اساس یافته­های پژوهشی این طور به نظر می­رسد که انتظارات بالای خانواده از فرزند تیزهوش منجر به استقرار کمال­زدگی و به تبع آن عدم موفقیت کودک تیزهوش می­شود. نکاتی جهت آموزش نحوۀ برخورد صحیح خانواده­ها با کودکان تیزهوش در متن مقاله مطرح شده است.

واژه‌های کلیدی: خانواده، کمال زدگی، کودک تیزهوش
متن کامل [PDF 553 kb]   (475 دریافت)    
نوع مقاله: تحلیلی | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1395/12/21 | ویرایش نهایی: 1397/4/16 | پذیرش: 1396/1/20 | انتشار الکترونیک: 1396/1/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.