خانواده، آموزشگاه ماندگارترین یادگیریهاست، چراکه همیشه یادگیری ضمنی و مشاهدهای بیشترین پایداری را دارد. از طرفی، کودکان تیزهوش موضوع مطالعات بسیاری قرار گرفتهاند. این مقاله مروری است بر پژوهشهای انجام شده در زمینه پدیدۀ کمالزدگی در خانواده کودکان تیزهوش. یکی از ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان تیزهوش، کمالگرایی است که در صورت انحراف تبدیل به کمالزدگی میشود. شواهد پژوهشی مؤید آن است که والدین و معلمان از کودکانی که به وسیله متخصصان سنجش، تیزهوش معرفی میشوند انتظار دارند که در همه زمینهها عالی عمل کنند. چنین انتظاراتی از تیزهوشان آنها را مستعد کمالزدگی میکند که خود این ویژگی باعث ایجاد آسیبهای روانشناختی جبرانناپذیری در آنها میشود. بر اساس یافتههای پژوهشی این طور به نظر میرسد که انتظارات بالای خانواده از فرزند تیزهوش منجر به استقرار کمالزدگی و به تبع آن عدم موفقیت کودک تیزهوش میشود. نکاتی جهت آموزش نحوۀ برخورد صحیح خانوادهها با کودکان تیزهوش در متن مقاله مطرح شده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |