سال 8، شماره 1 - ( شماره پیاپی 34 / فروردین 1398 )                   سال 8 شماره 1 صفحات 108-97 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علامه طباطبایی تهران ، m.rajabiyan1393@gmail.com
2- دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی،دانشگاه علامه طباطبایی تهران
3- دانشگاه شهید باهنبر کرمان
4- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (3973 مشاهده)

چکیده

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوامل تعیین کننده سلامت افراد، تاب‌آوری است. تاب‌آوری باعث می‌شود افراد در شرایط دشوار و با وجود عوامل خطر، از ظرفیت‌های موجود خود در جهت دست‌یابی به موفقیت و رشد زندگی فردی استفاده کنند و از این چالش‌ها به عنوان فرصتی برای توانمند کردن خود بهره جویند. جهت ارتقای سلامت معنوی، توجه به تاب آوری به عنوان حوزه مطالعاتی اهمیت زیادی دارد. هدف اصلی این پژوهش تعیین نقش سلامت معنوی در تاب‌آوری دانشجویان است. روش تحقیق کمی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل دوره کارشناسی در دانشگاه کاشان در سال تحصیلی95-94 بوده‌اند که از میان 4000 نفر، 300 نفر به عنوان نمونه، با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار اندازه ­گیری در این پژوهش دو پرسش‌نامه سلامت معنوی پولوتزین والیسون و پرسشنامه تاب­ آوری کانر و دیویدسون بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از شاخص‌های آماری میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین سلامت معنوی و تاب­ آوری دانشجویان رابطه معنی­ دار وجود دارد(0/05p< )، بین سلامت وجودی و تاب ­آوری  دانشجویان رابطه معنی دار وجود دارد (0/05p< ) و هم‌چنین بین سلامت مذهبی و تاب آوری  دانشجویان  رابطه معنی دار وجود دارد (0/05p< ) نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مولفه های سلامت معنوی مخصوصاً مولفه سلامت وجودی پیش بینی کننده مناسبی در تاب آوری دانشجویان می باشد (0/05p< )

متن کامل [PDF 836 kb]   (2772 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1396/1/1 | ویرایش نهایی: 1398/1/24 | پذیرش: 1396/3/3 | انتشار الکترونیک: 1398/2/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.