سال 7، شماره 10 - ( زمستان/ دی ماه97/ شماره پیاپی31/ 1397 )                   سال 7 شماره 10 صفحات 96-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علامه طباطبایی ، Sattari.kazem1369@gmail.com
2- دانشگاه علامه طباطبایی
3- دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نهبندان
چکیده:   (2926 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود بر میزان اضطراب در نوجوانان با خانواده‌های طلاق انجام شد. نمونه پژوهش ۳۰ نفر از نوجوانان طلاق شهر کرمان بودند که به صورت تصادفی در دو گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. به گروه آزمایشی، آموزش ابراز وجود در 10 جلسه 90 دقیقه­ای ارائه شد و گروه کنترل برنامه­ای دریافت نکردند. با توجه به طرح آماری (پیش آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل)، از هر دو گروه قبل از اجرای برنامه درمانی پیش­آزمون گرفته شد و پس از اجرای برنامه­ی درمانی نیز، هر دو گروه به پرسشنامه­ اضطراب کتل پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­های به‌دست‌آمده از میانگین، انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد ابراز وجود تأثیر معناداری بر اضطراب نوجوانان با خانواده‌های طلاق داشته است (05/0P<). آموزش ابراز وجود با تأکید بر مفاهیم منحصربه‌فردش و نیز تکلیف­هایی که در آن به مراجع داده می­شود، گام­های مؤثری را در جهت اثرگذاری بر فکر و ذهن نوجوانان با خانواده‌های برداشته و لذا می­تواند نقش مهمی را بر اضطراب آنان داشته باشد. بر این اساس می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آموزش ابراز وجود می‌تواند اضطراب را در نوجوانان با خانواده‌های طلاق بهبود بخشد.

واژه‌های کلیدی: ابراز وجود، اضطراب، نوجوانان طلاق
متن کامل [PDF 633 kb]   (56 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1396/1/22 | ویرایش نهایی: 1397/10/29 | پذیرش: 1396/7/25 | انتشار الکترونیک: 1397/10/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.