سال 7، شماره 9 - ( پاییز/ آذرماه97/ 1397 )                   سال 7 شماره 9 صفحات 308-291 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- اردبیل-دانشگاه محقق اردبیلی-دانشکده علوم تربیتی . ر.ان شناسی ، e.sadri@uma.ac.ir
2- اردبیل-دانشگاه محقق اردبیلی-دانشکده علوم تربیتی . ر.ان شناسی
3- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (6493 مشاهده)

سبک­های دلبستگی پیش بینی کننده مهمی برای بهداشت روانی هستند. افراد با سبک دلبستگی نا ایمن نسبت به افراد ایمن بیشتر در معرض مشکلات روانی مانند اضطراب، افسردگی می­باشند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی با افسردگی، اضطراب و استرس در دانشجویان است. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران بودند که نمونه آن به صورت چند مرحله ای خوشه ای - دردسترس انتخاب شد، بدین صورت که ابتدا از بین دانشکده های دانشگاه شهید بهشتی تعداد سه دانشگاه به صورت تصادفی انتخاب و از بین دانشجویان هر یک از دانشکده ها 27 دانشجو برای شرکت در پژوهش گزینش شدند. جهت سنجش سبک دلبستگی از پرسشنامه دلبستگی کولینز و رید و برای سنجش میزان افسردگی، استرس و اضطراب دانشجویان از پرسشنامه  DASS استفاده شد. نتایج نشان داد بین سبک دلبستگی ایمن و اجتنابی و متغیرهای افسردگی، اضطراب و استرس دانشجویان رابطه معناداری وجود ندارد اما بین سبک دلبستگی دوسوگرا با متغیرهای افسردگی، اضطراب و استرس دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود دارد (P<0/01). همچنین نتایج حاصل از تحلیل گام به گام رگرسیون نشان داد که  سبک دلبستکی دوسوگرا، 14 درصد پیش بینی کننده میزان افسردگی ، 58 درصد پیش بینی کننده میزان اضطراب و 26 درصد پیش بینی کننده میزان استرس دانشجویان است. 

متن کامل [PDF 861 kb]   (157 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1396/3/10 | ویرایش نهایی: 1397/9/12 | پذیرش: 1396/9/12 | انتشار الکترونیک: 1397/9/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.