مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 2 - ( شماره پیاپی35/ اردیبهشت 1398 )                   سال 8 شماره 2 صفحات 124-115 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohebbi M. Investigating The Reliability and Validation of the Parental Bonding Instrument (PBI) in students. Rooyesh 2019; 8 (2) :115-124
URL: http://frooyesh.ir/article-1-834-fa.html
بیرامی منصور، محبی مینا. اعتباریابی و رواسازی ابزار پیوند والدینی (PBI) در دانش آموزان . رویش روان شناسی. 1398; 8 (2) :115-124

URL: http://frooyesh.ir/article-1-834-fa.html


1- استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
2- دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران ، Minamohebbi66@yahoo.com
چکیده:   (2355 مشاهده)

ابزار پیوند والدینی (PBI) مقیاسی بسیار کاربردی برای سنجش فرزندپروری ادراک شده است. در مورد دو یا سه عاملی بودن PBI دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و مطالعات اخیر پنج ساختار عاملی متفاوت را پیشنهاد کرده‌ است. هدف پژوهش حاضر بررسی ضرایب پایایی الگوهای PBI و شناخت الگوی مناسب این ابزار در نمونه ایرانی بود. شرکت‌کنندگان پژوهش 256 دانش‌آموز دختر دبیرستانی بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. نتایج نشان داد که الگوهای PBI در عوامل مراقبت دارای همسانی درونی خوب و در سایر عوامل از همسانی درونی قابل قبول و یا ضعیفی برخوردارند. همچنین، نتایج تحلیل عامل تأییدی برازش قابل قبولی را برای ساختارهای سه عاملی نشان داد. افزون بر این، نتایج این پژوهش نشان داد که در بین الگوهای سه عاملیPBI ، الگوی کندلر برازنده داده‌هاست و به عنوان ابزاری قابل قبول در اندازه‌گیری روابط والد-فرزندی در جامعه دانش آموزان قابل استفاده است.

متن کامل [PDF 892 kb]   (70 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1396/4/24 | ویرایش نهایی: 1398/2/18 | پذیرش: 1396/11/1 | انتشار الکترونیک: 1398/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb