سال 8، شماره 3 - ( شماره پیاپی 36 / خرداد 1398 )                   سال 8 شماره 3 صفحات 112-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران ، maleki93@ut.ac.ir
2- دانشیار، گروه روان‎شناسی و آموزش کورکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
چکیده:   (3657 مشاهده)
خواندن مهم‌ترین و پیچیده‌ترین فعالیت آموزشی کودکان در سال‌های آغازین مدرسه است و زیربنای همه انواع یادگیری است. اختلال خواندن شایع‌ترین نوع اختلال یادگیری است. نقص و اختلاف چشمگیر حافظه فعال در افراد مبتلا به اختلال خواندن در پژوهش‌های مختلف به اثبات رسیده است. حافظه فعال یکی از فرایندهای شناختی مهم است که زیربنای تفکر و یادگیری می‌باشد و نقشی حساس در یادگیری خواندن و ریاضیات کودکان ایفا می‌کند. تحقیقات در مورد کودکان با اختلال یادگیری نشان می‎دهد که نقایص در حافظه فعال مرتبط با ناتوانی‏های خواندن، نوشتن و ریاضیات است. لذا به منظور طراحی مداخلات اثربخش برای این گروه از کودکان، در کنار فعالیت‌های متمرکز بر مهارت‌های خواندن، فراهم نمودن فرصت‎هایی برای تقویت حافظه فعال نیز ضروری به نظر می‌رسد.   
متن کامل [PDF 706 kb]   (70 دریافت)    
نوع مقاله: تحلیلی |
دریافت: 1396/7/2 | ویرایش نهایی: 1398/3/25 | پذیرش: 1397/2/3 | انتشار الکترونیک: 1398/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.