مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 2 - ( شماره پیاپی35/ اردیبهشت 1398 )                   سال 8 شماره 2 صفحات 54-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safari M R. A Study of Student-Teachers’ Assertiveness From professors' view: Case Study of Farhangian University, Kermanshah Province. Rooyesh 2019; 8 (2) :45-54
URL: http://frooyesh.ir/article-1-917-fa.html
صفری محمد رحیم. بررسی شیوه‌های ابراز وجود دانشجو- معلمان از منظر اساتید (مورد مطالعه دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه). رویش روان شناسی. 1398; 8 (2) :45-54

URL: http://frooyesh.ir/article-1-917-fa.html


استادیار دانشگاه فرهنگیان ، mrsafari589@yahoo.com
چکیده:   (2201 مشاهده)
ابراز وجود به ‌مثابه یکی از مهارت‌های زندگی، قلب رفتار بین فردی، کلید ارتباط‌های انسانی و حاصل تعامل‌اجتماعی است که در فرایند جامعه‌پذیری و بازجامعه‌پذیری، تولید و بازتولید می‌شود. هدف این پژوهش، ازیک‌طرف، مطالعه شیوه‌هایی است که دانشجو-معلمان در فرایند تعاملات خویش با اساتید، کارکنان و دانشجو-معلمان دیگر، از منظر اساتید این دانشگاه، ابراز وجود می‌کنند؛ از طرف دیگر، مطالعه مقولاتی است که از منظر اساتید، دانشجو-معلمان، در ابراز وجود مورد غفلت قرار می‌دهند. روش مطالعه، کیفی؛ روش نمونه‌گیری، نظری-هدفمند؛ تکنیک جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه نیمه-استاندارد با 15 نفر از اساتیدی که در این دانشگاه حداقل شش‌ترم تدریس داشته‌اند بوده و بر اساس اشباع نظری پایان یافته است. جهت تحلیل یافته‌ها، مصاحبه‌ها ابتدا تحلیل محتوا و کدگذاری شده‌اند؛ سپس به مفاهیم تبدیل و پس‌ازآن به مقولات عمده بازسازی معنایی شده‌اند. با توجه به یافته‌ها، عمده‌ترین شیوه‌های ابراز وجود دانشجو-معلمان از نظر اساتید، در سه مقوله عمده «اعتقاد به مبانی و ارزش‌های اسلامی»، «توسعه حرفه‌ای معلم» و «استفاده از فناوری‌های نوین» بازسازی معنایی گردیده‌اند. همین‌طور ازنظر مصاحبه‌شوندگان، دانشجو-معلمان در ابراز وجود، به دو مؤلفه «تفکر انتقادی» و «روحیه پژوهشگری» بی‌توجه بوده‌اند و از آن‌ها غفلت کرده‌اند.
 
متن کامل [PDF 770 kb]   (68 دریافت)    
نوع مقاله: تحلیلی |
دریافت: 1396/7/7 | ویرایش نهایی: 1398/2/14 | پذیرش: 1396/10/18 | انتشار الکترونیک: 1398/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb