سال 7، شماره 9 - ( پاییز/ آذرماه97/ 1397 )                   سال 7 شماره 9 صفحات 194-179 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- سازمان سراج ، matinfa@seraj.ir
2- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (2785 مشاهده)
چکیده: استفاده روزافزون از فن‌آوری‌آورتیممیمنکیمی با وجود تمامی فواید آن، منجر به ایجاد مشکلاتی شده است که یکی از آنها اعتیاد به اینترنت است. در ویراست پنجم راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی (DSM-5) اختلال بازی اینترنتی به فصل اختلالاتی برای مطالعه بیشتر افزوده شده است که نشانگر اهمیت این موضوع می‌باشد. پژوهش‌هایی که در ایران انجام شده است نشان داده است که تقریباً 30% درصد دانش‌آموزان به طور خفیف تا شدید معتاد به اینترنت هستند و در همین رابطه مشکلاتی از قبیل مشکلات تحصیلی، روابط بین‌فردی آسیب دیده و اختلالات همبود روانشناختی از قبیل اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند. امروز با استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته تصویربرداری عصبی مشخص شده است که در نتیجه استفاده بیش از حد از اینترنت و بازی اینترنتی تغییراتی در عملکرد و ساختار مغز ایجاد می‌شود که مشابه با تغییراتی است که در مغز افراد وابسته به مواد رخ می‌دهد. مدارهای پاداش، ولع مصرف، تصمیم‌گیری و حافظه در مغز به منظور تبیین مکانیزم‌های اعتیاد به اینترنت و اختلال بازی اینترنتی مورد بررسی قرار گرفته است. در این گزارش چندین مطالعه تصویربرداری عصبی مورد بررسی قرار گرفته است که ممکن است درک آسیب شناسی زیستی اعتیاد به اینترنت و اختلال بازی اینترنی را بهبود ببخشد. 
متن کامل [PDF 542 kb]   (51 دریافت)    
نوع مقاله: تحلیلی | موضوع مقاله: اعتیاد
دریافت: 1396/9/1 | ویرایش نهایی: 1397/9/10 | پذیرش: 1396/11/18 | انتشار الکترونیک: 1397/9/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.