TY - JOUR T1 - The Role of Self-efficacy and Happiness in Predicting Self-criticism/reassurance among Teachers TT - نقش خودکارآمدی و شادکامی در پیش‌بینی خودانتقادگری و اعتماد به خود معلمان JF - frooyesh JO - frooyesh VL - 8 IS - 5 UR - http://frooyesh.ir/article-1-907-fa.html Y1 - 2019 SP - 153 EP - 162 KW - Keywords: Self-criticism/reassurance KW - Self-efficacy KW - Happiness N2 - چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر نقش خودکارآمدی و شادکامی در پیش‌بینی خودانتقادگری و اعتماد به خود در معلمان زن و مرد بود. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 444 معلم بود که از میان معلمان دوره دوم مقطع متوسطه شهر بجنورد در سال تحصیلی 95-1394 با روش خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. همه آن‌ها پرسشنامه‌های خودانتقادی/ اعتماد به خود گیلبرگ و همکاران، خودکارآمدی شرر و جورسلم و شادکامی آرگیل و لو را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام‌به‌گام به کمک نرم‌افزار SPSSV19 استفاده شد. یافته‌ها: و 359/0=r (396/0-=r)<span lang="FA" style="font-family:;" lotus";="" b="" major-bidi;="" new="" 12pt;="" roman";"="" "times="" roman";=""> به ترتیب با خودانتقادی و اعتماد به خود رابطه معنی‌داری در سطح 01/0>P داشتند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که شادکامی و خودکارآمدی پیش‌بینی‌کننده خودانتقادی و اعتماد به خود بوده و مقداری از واریانس آن را تبیین می‌کنند. نتیجه‌گیری: در نهایت نتایج این پژوهش نشان داد دو متغیر خودکارآمدی و شادکامی در تبیین واریانس خودانتقادی و اعتماد به خود نقش داشته و می‌توان جهت پیش‌بینی این متغیرها در معلمان مدارس از آن‌ها بهره برد. M3 ER -