TY - JOUR JF - frooyesh JO - Rooyesh VL - 8 IS - 12 PY - 2020 Y1 - 2020/2/01 TI - The role of the mother's parental control and fear of negative evaluation in the prediction of social anxiety in students TT - نقش کنترل والدینی مادران و ترس از ارزیابی منفی در پیش بینی اضطراب اجتماعی دانشجویان N2 - با توجه به تاثیر اضطراب اجتماعی بر جوانب مختلف زندگی افراد، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش کنترل والدینی مادران و ترس از ارزیابی منفی در پیش­بینی اضطراب اجتماعی دانشجویان بود. تعداد 395 نفر از دانشجویان پایه کارشناسی دانشگاه ارومیه به روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. مقیاس ترس از ارزیابی منفی (BFNES) پرسشنامه کنترل والدینی(PCS) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی(SPIN) جهت جمع­­­­آوری داده­­های پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و داده­­­های پژوهش با استفاده از شاخص­های آماری توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام­به­گام از طریق نرم­افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین ترس از ارزیابی منفی و کنترل والدینی مادران با اضطراب اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری برقرار است. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از نقش معنادار ترس از ارزیابی منفی و کنترل والدینی مادران در پیش­بینی اضطراب اجتماعی دانشجویان بود. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که ترس از ارزیابی منفی و کنترل والدینی مادران توانایی پیش­بینی اضطراب اجتماعی را دارند و باید در راهکارهای پیشگیری و مداخلات مورد توجه قرار گیرند. SP - 65 EP - 72 AU - sajjadian khosroshahi, mohammad AU - Mikaeli Manee, Farzaneh AD - MA in educational psychology, Urmia University KW - social anxiety KW - parental control KW - fear of negative evaluation. UR - http://frooyesh.ir/article-1-1392-fa.html ER -