TY - JOUR JF - frooyesh JO - Rooyesh VL - 8 IS - 10 PY - 2019 Y1 - 2019/12/01 TI - The Role of Meaning of Education and Academic engagement in Predicting of High-Risk Behaviors in Adolescents TT - نقش معنای تحصیلی و درگیری تحصیلی در پیش بینی رفتارهای پرخطر در نوجوانان N2 - این پژوهش با هدف بررسی نقش معنای تحصیلی و درگیری تحصیلی در پیش­بینی رفتارهای پرخطر در نوجوانان صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی- پیش بین بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اردبیل مشغول به تحصیلی در سال تحصیلی 1396-1397 بودند که از بین آنها، تعداد 200 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه درگیری تحصیلی، معنای تحصیلی و رفتارهای پرخطر بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد بین معنای تحصیلی، درگیری تحصیلی و مولفه­های آن (توانمندی، تعهد و جذب) با رفتارهای پرخطر در نوجوانان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که معنای تحصیلی و درگیری تحصیلی و مولفه­های آن (توانمندی،­ تعهد و جذب) توانایی پیش­بینی رفتارهای پرخطر در نوجوانان را دارند. همچنین با توجه به نتایج حاصله می­توان بیان کرد که رفتارهای پرخطر دانش­آموزان از متغیرهای معنای تحصیلی و درگیری تحصیلی تاثیر می­پذیرد. لذا ارائه برنامه­های از سوی مشاوران و روانشناسان مدارس به منظور ارتقاء این متغیرها پیشنهاد می­گردد. SP - 105 EP - 114 AU - Mohammadhoseini, Sevda AU - Taklavi, Somayeh AD - Assistant Professor, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University KW - educational meaning KW - academic engagemen KW - high risk behaviors UR - http://frooyesh.ir/article-1-1397-fa.html ER -