%0 Journal Article %A Sadoughi, Majid %A Korsavi, Sima Sadat %T The relationship between social preference, social competence, and students’ victimization %J Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ) %V 9 %N 3 %U http://frooyesh.ir/article-1-1777-fa.html %R %D 2020 %K victimization, social preference, social competence, acceptance, rejection, %X آزار و اذیت در مدرسه تأثیرات مستقیم قابل توجهی ازجمله آسیب روانشناختی کوتاه‌مدت و بلندمدت برای کودکان قربانی در پی دارد. بنابراین، شناسایی عوامل خطرزا و محافظتی در برابر این پدیده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه شایستگی اجتماعی و ترجیح اجتماعی با قربانی شدن دانش‌آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان 13 تا 15 ساله شهرستان کاشان (11910 نفر) در سال تحصیلی 97-1396 بودند که براساس فرمول کوکران از بین آن‌ها نمونه‌ای به حجم 414 نفر (202 دختر و 212 پسر) برآورد و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. به­منظور جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های شایستگی اجتماعی اسمارت و سان سون (2003) و مقیاس قلدری ایلی نویز (2001) و آزمون گروه سنجی استفاده شد. جهت تحلیل داده­ها آزمون­های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون هم‌زمان استفاده شد. یافته‌های حاصل از تحلیل داده­ های پژوهش نشان داد که شایستگی اجتماعی، پذیرش اجتماعی و طرد اجتماعی با قربانی شدن رابطه معناداری داشت. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد طرد اجتماعی بطور مستقیم و شایستگی اجتماعی به طور معکوس، به ترتیب بیشترین توانایی را در پیش‌بینی قربانی شدن رفتارهای قلدری دانش آموزان داشتند. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، انجام اقداماتی به‌منظور بهبود روابط بین فردی دانش‌آموزان و کمک به کسب جایگاه اجتماعی مطلوب و اجتناب از طرد شدن در میان همسالان و همچنین، افزایش شایستگی اجتماعی آنان می‌تواند قربانی شدن دانش‌آموزان را کاهش دهد. %> http://frooyesh.ir/article-1-1777-fa.pdf %P 77-84 %& 77 %! %9 Research %L A-10-1811-1 %+ Assistant professor, Department of psychology, University of Kashan, Kashan, Iran. %G eng %@ 2383-353X %[ 2020