AU - Rajabi Eslami, Azadeh AU - Salimi, Mahtab AU - Shahmoradi, Morteza TI - The effect of spiritual intelligence training on the self-concept of secondary schools female students PT - JOURNAL ARTICLE TA - frooyesh JN - frooyesh VO - 8 VI - 11 IP - 11 4099 - http://frooyesh.ir/article-1-1650-fa.html 4100 - http://frooyesh.ir/article-1-1650-fa.pdf SO - frooyesh 11 AB  - پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی بر خودپنداره دانش­آموزان دختر دوره متوسطه انجام شد. این مطالعه با روش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان دختر دوره متوسطه ناحیه یک آموزش‌وپرورش شهر کرج بود که تعداد آن‌ها 2325 نفر بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگذاری شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه هوش معنوی کینگ و پرسشنامه خود پنداره دولت‌آبادی استفاده شد. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش هوش معنوی در بین ابعاد شش گانه خودپنداره بر ابعاد جسمانی، آموزشی، عقلانی و خلق‌ و خوی دانش­آموزان تأثیر معناداری داشته و بر ابعاد اخلاقی و اجتماعی تأثیر معناداری ندارد. در نتیجه می‌توان گفت هوش معنوی بر خودپنداره دانش­آموزان تأثیر دارد و توجه به هوش معنوی در برنامه درسی به دانش­آموزان در شکل‌گیری و بهبود خود پنداره مثبت کمک کند. CP - IRAN IN - Department of education, Karaj branch, Islamic Azad University, Karaj. LG - eng PB - frooyesh PG - 35 PT - Research YR - 2020