RT - Journal Article T1 - The Relationship between Rumination and Difficulty of Emotion Regulation with Self-harm Behaviors in Students JF - frooyesh YR - 2020 JO - frooyesh VO - 8 IS - 11 UR - http://frooyesh.ir/article-1-1674-fa.html SP - 19 EP - 26 K1 - rumination K1 - difficulty of emotion regulation K1 - self-harming behaviors AB - پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه نشخوار فکری و دشواری تنظیم هیجان با رفتارهای خود آسیب‌رسان دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 224400 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 380 نفر برآورد شد و به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه آسیب به خود سانسون، پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر و مقیاس پاسخ‌های نشخواری نالن-­هوکسما و مارو استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد، بین ابعاد دشواری تنظیم هیجان ازجمله عدم پذیرش پاسخ‌های هیجانی، دشواری در انجام رفتار هدفمند، دشواری در کنترل تکانه، فقدان آگاهی هیجانی و دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی با رفتارهای خود آسیب‌رسان رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد. همچنین بین نشخوار فکری و رفتارهای خود آسیب‌رسان رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد. رگرسیون پیش‌بینی رفتارهای خود آسیب‌رسان بر اساس نشخوار فکری و دشواری تنظیم هیجان معنی‌دار است. از بین ابعاد دشواری تنظیم هیجان، عدم پذیرش پاسخ‌های هیجانی، دشواری در کنترل تکانه و دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی به‌طور مثبت و معناداری رفتارهای خود آسیب‌رسان را پیش‌بینی می‌کنند. همچنین، نشخوار فکری به‌طور مثبت و معناداری رفتارهای خود آسیب‌رسان را پیش‌بینی می‌کند. LA eng UL http://frooyesh.ir/article-1-1674-fa.html M3 ER -