AU - Khedmati, Nasrin TI - The role of satisfying basic psychological needs and self-compassion in predicting bullying in high school students PT - JOURNAL ARTICLE TA - frooyesh JN - frooyesh VO - 9 VI - 2 IP - 2 4099 - http://frooyesh.ir/article-1-1910-fa.html 4100 - http://frooyesh.ir/article-1-1910-fa.pdf SO - frooyesh 2 AB  - هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ارضاء نیازهای بنیادین روان‌شناختی و خود شفقت­ورزی در پیش‌بینی قلدری دانش آموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر و دختر دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 224400 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 380 نفر برآورد شد و به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. جهت گرداوری اطلاعات از پرسشنامه‌ی قلدری (پاچین و هیندوجا، 2011)، مقیاس ارضای نیازهای روانی بنیادی (لاگاردیا و همکاران، 2000) و مقیاس خود شفقت­ورزی (نف، 2003) استفاده شد. نتایج با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان تجزیه ‌و تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که خود شفقت­ورزی با قلدری رابطه منفی و معناداری داشت. از بین نیازهای بنیادین روان‌شناختی، ارتباط با دیگران و خودمختاری با قلدری رابطه منفی و معناداری داشت. درحالی­که بین شایستگی و قلدری رابطه معناداری مشاهده نشد. خود شفقت­ورزی، ارتباط با دیگران و خودمختاری به‌طور معناداری قلدری را در دانش آموزان پیش‌بینی نمودند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می­شود که مداخلات روان­شناختی و آموزشی مبتنی بر ارتقاء خود شفقت­ورزی و ارضاء نیازهای بنیادین روان‌شناختی به‌منظور کاهش قلدری دانش آموزان برگزار شود CP - IRAN IN - Islamic Azad University, Islamshahr Branch, Tehran, Iran. LG - eng PB - frooyesh PG - 65 PT - Research YR - 2020