TY - JOUR JF - frooyesh JO - Rooyesh VL - 8 IS - 3 PY - 2019 Y1 - 2019/6/01 TI - significance of working memory in the academic achievement TT - اهمیت حافظه فعال در کارآمدی تحصیلی دانش آموزان N2 - نقش و اهمیت حافظه در پیشرفت تحصیلی و کار آمدی دانش آموزان انکارناپذیر است. در مطالعات مربوط به حافظه، مدل حافظه فعال مورد نظر بدلی و همکاران(2000) مدلی چندمولفه ای با تاکید بر حافظه کوتاه مدت و بلندمدت با نگاهی پردازشی است. این نگاه اخیر، جایگاه حافظه را در عملکرد تحصیلی پررنگ تر ساخته است. چرا که با یادگیری سه گانه های مهم آموزشی(خواندن، نوشتن و ریاضیات) پیوندی ناگسستنی دارد. حافظه فعال بالذات دارای محدودیت هایی است که فضا، زمان و تلاش از این دست هستند. در این مقاله در ابتدا با نگاه تاریخی به مطالعات حافظه پرداخته شده است. در ادامه مدل حافظه فعال چندمولفه ای مطرح گردیده است. نقش و اهمیت آن در پیشرفت تحصیلی موضوع بعدی است. در نهایت و در ارتباط با محدودیت های ذاتی حافظه فعال راهکارهایی متناسب با عناصر برنامه درسی (محتوا، روش های تدریس، روش های ارزشیابی) ارایه شده است. SP - 133 EP - 146 AU - Farahani, Ali AU - Arjmandnia, Ali Akbar AD - University of Tehran KW - working memory KW - curriculum KW - academic efficiency UR - http://frooyesh.ir/article-1-1717-fa.html ER -