AU - Noferesti, azam AU - okhovati, fariba TI - The Effectiveness of Positive Thinking Skills Training on Increasing Happiness and Resilience of orphaned adolescent Girls PT - JOURNAL ARTICLE TA - frooyesh JN - frooyesh VO - 8 VI - 10 IP - 10 4099 - http://frooyesh.ir/article-1-1837-fa.html 4100 - http://frooyesh.ir/article-1-1837-fa.pdf SO - frooyesh 10 AB  - مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های تفکر مثبت در ارتقای شادکامی و تاب­آوری نوجوانان بی­سرپرست، انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف جزء پژوهش­های کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده­ها از نوع طرح­های شبه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه­ آماری پژوهش کلیه نوجوانان دختر بی­سرپرست بهزیستی استان البرز بودند که نمونه­ای به حجم 40 نفر از این جامعه به شیوه نمونه­گیری هدفمند انتخاب شد و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. اعضای هر دو گروه پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1989) و تاب­آوری کانر- دیویدسون (2003) را قبل از اجرای عمل آزمایشی تکمیل کردند. سپس، هشت جلسه 45 دقیقه­ای مداخله آموزشی تفکر مثبت برای گروه آزمایش انجام شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. سپس هر دو گروه مجددا ارزیابی شدند. داده­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل گردید. یافته­ها نشان داد که آموزش مهارت­های تفکر مثبت به صورت معناداری موجب ارتقای میزان شادکامی و تاب­آوری نوجوانان دختر ­بی­سرپرست می­شود. به نظر می­رسد که آموزش مهارت­های تفکر مثبت می­تواند به طور موفقیّت­آمیزی برای توانمند­سازی نوجوانان بی­سرپرست دختر مورد استفاده قرار گیرد. CP - IRAN IN - Dr. Kardan Street, Jalal Al Ahmad Street, Shahid Chamran Highway , Tehran, Iran LG - eng PB - frooyesh PG - 71 PT - Research YR - 2019