AU - Mohammadi, Elnaz AU - Shadbafi, Mohammad TI - The comparison of executive functions of inhibition, updating and shifting in children with ADHD and SCT PT - JOURNAL ARTICLE TA - frooyesh JN - frooyesh VO - 9 VI - 3 IP - 3 4099 - http://frooyesh.ir/article-1-2018-fa.html 4100 - http://frooyesh.ir/article-1-2018-fa.pdf SO - frooyesh 3 AB  - پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ی مقایسه کارکردهای اجرایی بازداری، به‌روزرسانی و انتقال در دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی (ADHD) و دانش آموزان مبتلا به اختلال کندگامی شناختی (SCT) انجام گرفت. این پژوهش به‌صورت علی مقایسه‌ای صورت پذیرفت. شرکت‌کنندگان در این پژوهش 60 نفر (30 نفر ADHD و 30 نفر SCT) از کودکان پسر مقطع ابتدایی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که به شیوه غربالگری و با استفاده از مقیاس درجه‌بندی رفتار کودکان (SNAP-IV) و مقیاس SCT به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس هر گروه تحت 3 آزمون استروپ، آزمون نگه‌داری رد و آزمون جمع و تفریق قرار گرفت. در تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چند متغیره و تحلیل واریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد دانش آموزان مبتلا به ADHD و SCT در ترکیب خطی کارکردهای اجرایی (بازداری، به‌روزرسانی و انتقال) تفاوت معنادار دارند. همچنین نتایج تحلیل واریانس تک متغیره و مقایسه میانگین‌های دو گروه نشان داد دانش آموزان مبتلا به SCT در به‌روزرسانی و تغییر (انتقال) و دانش آموزان مبتلا به ADHD در بازداری مشکل‌دارند. با توجه به یافته‌های پژوهش چنین به نظر می‌رسد که اختلال SCT با فعالیت غیرطبیعی نواحی ارتباطی خلفی که مسئول تغییر و انتقال توجه و به‌روزرسانی می‌باشند در ارتباط است درحالی‌که اختلال ADHD بیشتر با فعالیت غیرطبیعی نواحی ارتباطی آهیانه ای- پیشانی که مسئول بازداری می‌باشند مرتبط است. CP - IRAN IN - Faculty of educational Sciences, and psychology, University of tabriz, Tabriz, Iran. LG - eng PB - frooyesh PG - 41 PT - Research YR - 2020