TY - JOUR T1 - A systematic review and Qualitative meta-analysis on the Identification patterns in Specific Learning Disorder TT - مرور سیستماتیک و فراتحلیل کیفی الگوهای تشخیصی اختلال یادگیری ویژه JF - frooyesh JO - frooyesh VL - 9 IS - 8 UR - http://frooyesh.ir/article-1-2089-fa.html Y1 - 2020 SP - 213 EP - 228 KW - Specific Learning Disorder (SLD) KW - pattern of IQ-achievement KW - pattern of response to intervention KW - pattern of strengths and weaknesses. N2 - تشخیص درست در حوزه اختلال یادگیری بسان نقشه راهی است که می‌تواند درمانگر را به‌سوی هدف نهایی که اتخاذ روش‌های درمانی و توان‌بخشی مناسب است رهنمون کند. ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف مرور سیستماتیک و فراتحلیل کیفی الگوهای تشخیصی اختلال یادگیری ویژه انجام شد. با جستجو در پایگاه­های اطلاعاتی داخلی و خارجی نسبت به یافتن و جمع­آوری پژوهش­های مرتبط با کلید واژه­ها و در راستای اهدف اقدام شد که در نهایت 30 پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته­ها حاکی از آن بود که الگوی تمایز هوشبهر- پیشرفت بیشتر به‌عنوان یک روش "انتظار برای شکست" محسوب می‌شود. همچنین، مدل پاسخ به مداخله به دلیل ویژگی‌های روان‌سنجی ضعیف برای تشخیص اولیه و عدم‌تشخیص مثبت واقعی دچار مشکل جدی است. ازاین‌رو، متخصصان جهت کاهش مشکلات تشخیصی این حوزه به معرفی الگوی توانمندی‌ها و ضعف‌های شناختی پرداخته‌اند. این الگو با فراهم کردن نیمرخ‌های شناختی و تحصیلی دانش­آموزان در زمینه تشخیص مشکلات بالقوه یادگیری از دقت ویژه‌ای برخوردار است و می‌توان از آن جهت تمایز دانش­آموزان با اختلال یادگیری ویژه از دانش­آموزان با مشکلات یادگیری و کند­آموز و همچنین برنامه­ریزی جهت انجام مداخله­های مبتنی بر نقص پردازش شناختی نیز استفاده کرد. درمجموع الگوی توانمندی‌ها و ضعف‌های شناختی با ارزیابی جامع و فراگیر از توانایی‌های شناختی و تحصیلی دانش­آموزان با اختلال یادگیری ویژه و با مشخص کردن مؤلفه‌های تشخیصی آن‌ها می‌تواند به افزایش اعتبار تشخیص اختلال یادگیری ویژه منجر شود. M3 ER -