%0 Journal Article %A Baghbani nader, Mona %A Noroozi, Mahin %A Shabani, Moslem %A Falahzade, Hajar %T The effectiveness of storytelling on the social anxiety in male elementary school students %J Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ) %V 9 %N 9 %U http://frooyesh.ir/article-1-2145-fa.html %R %D 2020 %K Social Anxiety, Storytelling, Students, %X یکی از شایع­ترین اختلالات اضطرابی دوران کودکی، اختلال اضطراب اجتماعی است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی قصه­گویی بر اضطراب اجتماعی دانش­آموزان پسر دبستانی با رویکرد اقدام­پژوهی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش­آموزان پسر در مقطع ابتدایی بخش جعفرآباد استان قم در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل می­داد. 18 دانش­آموز به روش نمونه­گیری هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس جلسات آموزشی برای افراد گروه آزمایش به‌صورت گروهی در 6 جلسه یک‌ساعته اجرا گردید و گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکردند. ابزار اندازه­گیری پژوهش، مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز برای کودکان و نوجوانان (LSAS-CA) بود. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تک­متغیری (ANCOVA) نشان داد که قصه­گویی، اضطراب اجتماعی دانش­آموزان پسر دبستانی را بهبود می­بخشد (P> 0/05). این مطالعه نشان داد که قصه­گویی بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش­آموزان پسر دبستانی اثربخش بوده و می­توان از آن به‌عنوان یک مداخله مؤثر استفاده کرد. %> http://frooyesh.ir/article-1-2145-fa.pdf %P 85-92 %& 85 %! %9 Research %L A-10-2709-1 %+ M.A. Master in Family Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. %G eng %@ 2383-353X %[ 2020