RT - Journal Article T1 - The Effectiveness of Self- Compassion Training on the Self-criticism in Mothers of Children with Special learning disorders JF - frooyesh YR - 2020 JO - frooyesh VO - 9 IS - 9 UR - http://frooyesh.ir/article-1-2184-fa.html SP - 121 EP - 130 K1 - Special learning disorders K1 - self-compassion K1 - self-critical AB - هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شفقت به خود بر میزان خودانتقادی مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص مراجعه­کننده به مراکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری شهر اردبیل در سال ­تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند (150 نفر). تعداد نمونه مورد پژوهش 40 نفر از مادران بودند که به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل به شیوه تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 70 دقیقه‌ای آموزش شفقت به خود دریافت کردند و گروه کنترل بدون مداخله باقی ماند. به منظور گردآوری داده­ها از مقیاس سطوح خودانتقادی (تامپسون و زوروف، 2004) استفاده شد. تجزیه تحلیل داده­­ها با آزمون کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) انجام شد. یافته­های پژوهش نشان داد که آموزش شفقت به خود تأثیر معناداری بر کاهش میزان خودانتقادی مادران کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص داشت (01/0P<). این نتایج بر اهمیت استفاده از برنامه­های آموزش شفقت به خود به منظور بهبود بهزیستی روانی والدین کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص تاکید دارد. LA eng UL http://frooyesh.ir/article-1-2184-fa.html M3 ER -