TY - JOUR T1 - Effectiveness of the Unity-oriented Psychology training on mental health of mothers of children with autism spectrum disorders TT - اثربخشی آموزش روان‌شناسی وحدت مدار بر سلامت روانی مادران کودکان دچار اختلالات طیف درخودماندگی JF - frooyesh JO - frooyesh VL - 7 IS - 6 UR - http://frooyesh.ir/article-1-568-fa.html Y1 - 2018 SP - 1 EP - 16 KW - phenomenology KW - Unity-oriented KW - Colaizzi KW - autism N2 - روان‌شناسی وحدت­ مدار رویکرد نوینی در حوزۀ علوم روان‌شناختی کشور و استوار بر فلسفۀ وحدت وجود، اصول روان‌شناختی همگرا با این دیدگاه فلسفی و ارزش های ایرانی- اسلامی است. بررسی کیفی اثربخشی مداخلات رویکرد روان‌شناسی وحدت­ مدار در گسترش مدل درمانی آن سودمند است، ازاین‌رو پژوهش با هدف تحلیل دیدگاه مادران کودکان دچار اختلالات طیف درخودماندگی دربارۀ اثربخشی آموزش روان‌شناسی وحدت­ مدار به انجام رسیده است. نمونۀ در دسترسی از مادران تهرانی دارای کودکان دچار اختلالات طیف درخودماندگی عضو مرکز آموزشی- درمانی کودکان اُتیستیک به آرا در هشت جلسۀ آموزش روان‌شـناسی وحدت­ مدار شرکت کردند. پس از به پایان رساندن جلسه­ها دیدگـاه آن‌ها به دگرگونی‌های برآمده از حضورشان در جلسه­ها از طریق مصاحبۀ نیمه ساختاریافته‌ای که به دست متخصصین روان‌شناسی بالینی طراحی و راستی آزمایی شده بود ثبت شد. تحلیل درون‌مایه مصاحبه­ها با روش کیفی پدیدارشناسی توصیفی کُلایزی (Colaizzi) انجام‌گرفته است. یافته­ های پژوهش نشانگر اثربخشی قابل­توجه آموزش روان‌شناسی وحدت­مدار بر سلامت روانی مادران کودکان دچار اختلالات طیف درخودماندگی بود؛ تحول ارزش­ های انسان دوستانه، افزایش بهزیستی روانی، بردباری، همــــدلی، تحقق خویش و حضور وحدت یافته متأثر از شرکت آن‌ها در جلسه­ های آموزش روان‌شناسی وحدت­مدار بوده است. M3 ER -