@ARTICLE{, author = {}, title = {Comparison of moral, cultural and spiritual intelligence in adjusted and no adjusted couples for making a model based on intelligence dimensions and evaluation of the effectiveness this model on enhancing marital adjustment }, volume = {7}, number = {9}, abstract ={پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش سبک­های تربیتی والدین و کارکرد تحولی خانواده در پیش­بینی افسردگی دانشجویان دختر انجام گرفت. پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه­ی پژوهشی شامل کلیه­ی دانشجویان دختر دانشگاه رازی کرمانشاه که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. حجم جامعه­ی پژوهشی 6200 نفر بود. نمونه­ای به حجم 361 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­ها از سه پرسشنامه­ی شیوه­های فرزندپروری بامریند (1972)، کارکرد تحولی خانواده عالی و همکاران (1392) و پرسشنامه­ی افسردگی بک (1988) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش از طریق شاخص­های آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به روش ورود استفاده شد. یافته­ها نشان داد بین سبک­ تربیتی مقتدرانه و کارکرد تحولی خانواده با افسردگی رابطه­ی منفی و معناداری وجود دارد و رابطه­ی معنی­داری بین سبک تربیتی سهل­گیرانه و مستبدانه با افسردگی مشاهده نشد. تجزیه و تحلیل رگرسیونی نشان داد سبک تربیتی مقتدرانه و کارکرد تحولی خانواده 20 درصد از واریانس افسردگی را پیش­بینی می­کنند. نتایج پژوهش، نقش و اهمیت سبک­های تربیتی والدین و کارکرد تحولی خانواده را در پیش­بینی افسردگی دانشجویان دختر متذکر می­سازد }, URL = {http://frooyesh.ir/article-1-511-fa.html}, eprint = {http://frooyesh.ir/article-1-511-fa.pdf}, journal = {Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)}, doi = {}, year = {2018} }