TY - JOUR T1 - Comparison of moral, cultural and spiritual intelligence in adjusted and no adjusted couples for making a model based on intelligence dimensions and evaluation of the effectiveness this model on enhancing marital adjustment TT - نقش سبک‌های تربیتی والدین و کارکرد تحولی خانواده در پیش بینی افسردگی JF - frooyesh JO - frooyesh VL - 7 IS - 9 UR - http://frooyesh.ir/article-1-511-fa.html Y1 - 2018 SP - 63 EP - 78 KW - Parenting styles KW - Developmental functioning family KW - Depression KW - female student N2 - پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش سبک­های تربیتی والدین و کارکرد تحولی خانواده در پیش­بینی افسردگی دانشجویان دختر انجام گرفت. پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه­ی پژوهشی شامل کلیه­ی دانشجویان دختر دانشگاه رازی کرمانشاه که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. حجم جامعه­ی پژوهشی 6200 نفر بود. نمونه­ای به حجم 361 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­ها از سه پرسشنامه­ی شیوه­های فرزندپروری بامریند (1972)، کارکرد تحولی خانواده عالی و همکاران (1392) و پرسشنامه­ی افسردگی بک (1988) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش از طریق شاخص­های آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به روش ورود استفاده شد. یافته­ها نشان داد بین سبک­ تربیتی مقتدرانه و کارکرد تحولی خانواده با افسردگی رابطه­ی منفی و معناداری وجود دارد و رابطه­ی معنی­داری بین سبک تربیتی سهل­گیرانه و مستبدانه با افسردگی مشاهده نشد. تجزیه و تحلیل رگرسیونی نشان داد سبک تربیتی مقتدرانه و کارکرد تحولی خانواده 20 درصد از واریانس افسردگی را پیش­بینی می­کنند. نتایج پژوهش، نقش و اهمیت سبک­های تربیتی والدین و کارکرد تحولی خانواده را در پیش­بینی افسردگی دانشجویان دختر متذکر می­سازد M3 ER -