AU - khazaei, Fatemeh AU - Saeidi, Zahra AU - khazaei, Omolnabi AU - Amin Yazdi, Seywd Amir TI - The Comparison of Special learning disorder in Students with Attention-deficit hyperactivity Disorder and Normal Students. PT - JOURNAL ARTICLE TA - frooyesh JN - frooyesh VO - 8 VI - 1 IP - 1 4099 - http://frooyesh.ir/article-1-689-fa.html 4100 - http://frooyesh.ir/article-1-689-fa.pdf SO - frooyesh 1 AB  - پژوهش حاضر با هدف مقایسه نارسایی‌های ویژه در یادگیری دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و بهنجار انجام شد. روش تحقیق پژوهش با توجه به ماهیت آن توصیفی- مقایسه‌ای می‌باشد. نمونه پژوهش متشکل از دو گروه (50 نفری) دانش آموزان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه و بهنجار بودند که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای از بین کودکان 12-9 ساله شهر مشهد انتخاب شدند. ابزار سنجش پژوهش شامل پرسشنامه "مشکلات یادگیری (CLDQ)" بود. جهت تحلیل داده‌های پژوهش از آمار توصیفی و روش تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده گردید. یافته‌های حاصل از تحلیل داده‌های پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات 5عامل اصلی مشکلات یادگیری (خواندن، حساب کردن، شناخت اجتماعی، اضطراب اجتماعی و عملکردهای فضایی) در بین دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و بهنجار تفاوت معناداری وجود دارد (p< 0/05) و افراد گروه بهنجار در مؤلفه‌های خواندن، حساب کردن، شناخت اجتماعی و عملکردهای فضایی، عملکرد بهتری نسبت به گروه دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی برخوردارند. این یافته‌ها حاکی از این است که توجه به اختلال نقص توجه /بیش فعالی می‌تواند عامل مؤثری در کار با دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری باشند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - frooyesh PG - 39 PT - Applicable YR - 2019