TY - JOUR T1 - The role of latent anxiety, manifest anxiety and mindfulness skills in academic procrastination among adolescent girls TT - نقش اضطراب پنهان، اضطراب آشکار و مهارت‌های ذهن‌آگاهی در اهمال‌کاری تحصیلی دختران نوجوان JF - frooyesh JO - frooyesh VL - 9 IS - 11 UR - http://frooyesh.ir/article-1-2274-fa.html Y1 - 2021 SP - 1 EP - 12 KW - academic procrastination KW - latent anxiety KW - manifest anxiety KW - mindfulness skills. N2 - مداخلات روان‌شناختی به منظور مقابله با افت عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ضروری است. این پژوهش بر دو سازه‌ی اضطراب و ذهن‌آگاهی که به ترتیب ممکن است نقش تخریبی و محافظتی در اهداف یادگیری داشته باشند، تمرکز نموده است. هدف مطالعه تعیین نقش اضطراب پنهان، اضطراب آشکار و مهارت­های ذهن­آگاهی در تبیین اهمال­کاری تحصیلی دختران نوجوان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. تعداد 350 نفر از دانش‌آموزان دختر مدارس دوره متوسطه شهرستان رشت به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دومرحله­ای از بین رشته­های تحصیلی مختلف انتخاب و توسط پرسشنامه‌ اهمال‌کاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم)، پرسشنامه پنج وجهی ذهن‌آگاهی (FFMQ) و مقیاس اضطراب کتل مورد ارزیابی قرار گرفتند. به­ منظور تحلیل داده‌ها، از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش ورود همزمان استفاده شد. یافته­ها حاکی از آن است که اضطراب پنهان (05/0P<، 13/0r=) و عمل توام با هوشیاری (01/0P<، 27/0-r=) با اهمال­کاری رابطه معنی‌دار دارند. بین اضطراب آشکار و سایر مولفه­های ذهن­آگاهی با اهمال­کاری رابطه معناداری وجود نداشت. همچنین، تحلیل رگرسیون نشان داد تنها متغیر عمل توأم با هوشیاری (0001/0P<، 25/0β=-) به صورت منفی نمرات اهمال‌کاری تحصیلی را پیش‌بینی می­کند. یافته‌های پژوهش حاضر بر اهمیت حذف عامل اضطراب پنهان به عنوان یک عامل زمینه­ساز و تداوم­بخشِ چرخه اهمال­کاری و لزوم به­کارگیری تمرینات ذهن­آگاهی متمرکز بر هوشیاری به عنوان یک مهارت انطباقی با هدف ارتقای کارآمدی تحصیلی صحه می‌گذارد. M3 ER -