%0 Journal Article %A shahbaziyankhonig, arash %A mesrabadi, javad %A farid, abolfazl %T The Role of Academic Procrastination and Loneliness in Students' Academic Burnout %J Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ) %V 7 %N 10 %U http://frooyesh.ir/article-1-762-fa.html %R %D 2019 %K academic procrastination, loneliness, academic burnout, %X پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مؤلفه­های اهمال کاری تحصیلی و احساس تنهایی در فرسودگی تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مشغول به تحصیل مدارس دولتی و غیردولتی شهر اهر در سال تحصیلی 1396-1395 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 324 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس‌های اهمال‌کاری تحصیلی سولمون و راثبلوم (1989)، مقیاس احساس تنهایی (1980) و سیاهه­ فرسودگی تحصیلی مسلش (2002) استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از نرم افزار 16 spss و آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (گام به گام) مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که تمامی مؤلفه‌های اهمال کاری تحصیلی و احساس تنهایی با فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت معنادار داشت (01/0P<). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که فرسودگی تحصیلی دانش آموزان را می توان بر اساس اهمال‌کاری تحصیلی و احساس تنهایی آن­ها پیش‌بینی کرد. با توجه به ارتباط نزدیک این سه مشخصه باهم در هرگونه برنامه ریزی برای پژوهش و اصلاح امور، لازم است این رابطه در نظر گرفته شود. %> http://frooyesh.ir/article-1-762-fa.pdf %P 183-198 %& 183 %! %9 Research %L A-10-872-1 %+ Azarbaijan Shahid Madani University %G eng %@ 2383-353X %[ 2019