RT - Journal Article T1 - Psychometric Properties, Factor Structure and Validity of the Academic Delay of Gratification Scale and Its Relationship with the Achievement Goal orientation and Academic Self-efficacy in High School Students JF - frooyesh YR - 2019 JO - frooyesh VO - 8 IS - 8 UR - http://frooyesh.ir/article-1-1435-fa.html SP - 43 EP - 54 K1 - Academic delay of gratification K1 - Achievement goal orientation K1 - Academic self-efficacy AB - در بافت تحصیلی، تأخیر در خشنودی به عنوان حالتی از قصد و آمادگی برای به تعویق انداختن پاداش‌های فوری به منظور دنبال کردن اهداف بلندمدت تعریف می‌شود. پژوهش حاضر با هدف وارسی شاخص‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس تأخیر در خشنودی تحصیلی بیمبنتی و کارابنیک انجام گرفت. این مقیاس 10 گویه­ای بر روی یک نمونه 250 نفری از دانش­آموزان متوسطه دوم شهر اهواز که به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شده بودند، اجرا گردید. به منظور جمع‌آوری داده­ها از مقیاس‌های تأخیر در خشنودی تحصیلی، جهت‌گیری هدف پیشرفت و خود-کارآمدی تحصیلی استفاده گردید. نتایج تحلیل عامل تأییدی حکایت از برازش مطلوب مدل با داده‌ها دارد. نتایج ضریب آلفای کرونباخ (79/0) و تنصیف (74/0) نشان‌دهنده همسانی درونی مقیاس بود. افزون بر این، همبستگی مثبت و معنی‌دار تأخیر در خشنودی تحصیلی با جهت‌گیری هدف پیشرفت و خود-کارآمدی تحصیلی به دست آمد. به طور کلی، نتایج پژوهش نشان داد مقیاس تأخیر در خشنودی تحصیلی ابزاری قابل‌اعتماد و معتبر برای کاربرد در پژوهش‌های آموزشی و روان‌شناختی است. LA eng UL http://frooyesh.ir/article-1-1435-fa.html M3 ER -