AU - Shukohi Yekta, Mohsen AU - Parand, Akram TI - Importance of sex education for individuals with mental retardation PT - JOURNAL ARTICLE TA - frooyesh JN - frooyesh VO - 4 VI - 3 IP - 3 4099 - http://frooyesh.ir/article-1-114-fa.html 4100 - http://frooyesh.ir/article-1-114-fa.pdf SO - frooyesh 3 AB  - اگر چه در دهه‎‏های اخیر در دنیا به آموزش افراد کم توان ذهنی توجه بسیاری شده و دستاوردهای مهمی در این زمینه حاصل‎شده‎است، ولی یکی از جنبه‎های مهم زندگی آنان که روابط جنسی است، کمتر از سایر جنبه‎ها مورد توجه قرار‎گرفته‎است. آموزش این روابط و سایر جنبه‎های مرتبط با رفتارهای جنسی نظیر آگاهی نسبت به اندام‎های جنسی، پیشگیری از سوء‎استفاده‎های جنسی و فرزندآوری از مسائل حائز اهمیت به‎شمار‎می‎روند. از آن جایی که این افراد بیش از افراد عادی در معرض خطر سوء‎استفاده جنسی قرار دارند، نیاز آن‎ها به دریافت آموزش‎های جنسی دو‎چندان است. برخی از آنان به دلیل سوء‎استفاده جنسی، مشکلات و اختلالات روانشناختی متعددی پیدا می‎کنند، زیرا در چنین مواقعی مورد بی‎توجهی و بی‌‎‎‌مهری اطرافیان قرار می‎گیرند. اظهارات آن‎ها برای دیگران باور‎کردنی نیست، از سوی فرد متجاوز تهدید می‎شوند یا فرد متجاوز از نزدیکان آنان است. پژوهش‎ها بیانگر این است که آن‎ها از دانش جنسی بسیار اندکی برخوردارند که می‏توان به عدم ارائه این برنامه‏ها، مشکل در یادگیری و به‏خاطر‏سپاری اطلاعات در افراد کم توان ذهنی نسبت داد. علاوه بر این، آموزش جنسی بخشی از برنامه‏های درمانی برای افراد کم توان ذهنی با سابقه رفتارهای جنسی نامناسب محسوب می‏شود. در زمینه آموزش جنسی به افراد کم توان ذهنی دیدگاه‏های متفاوتی وجود دارد. بسیاری از والدین، معلمان و حتی متخصصان تصور می‎کنند افراد کم توان ذهنی به برقراری روابط جنسی تمایل ندارند، زیرا از تولید نسل‎های مانند خود می‎هراسند. در مقابل برخی متخصصان معتقدند فعالیت جنسی بخشی از زندگی افراد کم توان ذهنی است و آنها در زمینه بیان تمایلات جنسی خود حقوقی دارند که نباید از آن محروم شوند. CP - IRAN IN - Tehran LG - eng PB - frooyesh PG - 97 PT - Research YR - 2015