Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1398
8
1
gregorian
2019
11
1
8
8
online
1
fulltext
fa
نقش واسطهای خودشناسی انسجامی در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان
The mediating role of integrative self-knowledge in the relationship between basic psychological needs and cognitive emotion regulation strategies in adolescents
روانشناسی عمومی
General Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">حاضر</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">با</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف بررسی نقش واسطه­ای خودشناسی انسجامی در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان نوجوانان انجام شد. جامعه این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند. از این بین تعداد 329 نفر (157 دختر و 162 پسر) به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی (دسی و رایان، 2000)، خودشناسی انسجامی (قربانی، واتسون و هارگیس، 2008) و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج،</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">2006)</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">بود. داده­ها با استفاده از روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر داده­ها تحلیل شد. یافته­ها</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">نشان</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">داد</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">که</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">نیازهای بنیادین روانشناختی و خودشناسی انسجامی به ترتیب با راهبردهای سازش یافته تنظیم هیجان، دارای همستگی مثبت و با راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان دارای همبستگی منفی هستند. همچنین نقش واسطه­ای خودشناسی انسجامی در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مورد تایید قرار گرفت. از این رو لازم است در زمینه تنظیم هیجانی در نوجوانان، مداخلات روانشناختی به سمت ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و خود شناسی انسجامی سوق داده شود.</span></span>
The purpose of this study was to investigate the mediating role of integrative self-knowledge on the relationship between basic psychological needs and Cognitive Emotion Regulation strategies in adolescents. The population of this research is all high school students in Yazd in 2017-2018. A total of 329 people (157 girls and 162 boys) were selected through available sampling. The data gathering tool was of Basic Psychological Needs Scale (BNSG-S; Deci & Ryan, 2000), Integrative Self-Knowledge Scale (ISKS; Ghorbani, Watson & Harges, 2008) and strategies for Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ; Garnowski & Craigie, 2006). Data were analyzed using Pearson correlation and Path analysis. The results showed that there is a positive correlation between adaptive cognitive emotion regulation strategies and basic psychological needs and integrative self-knowledge, and a negative correlation between maladaptive cognitive emotion regulation strategies and basic psychological needs and integrative self-knowledge. Mediating role of integrative self-knowledge in the relationship between basic psychological needs and cognitive emotion regulation strategies was confirmed. Therefore, it is necessary to direct psychological interventions toward satisfying basic psychological needs and integrative self-awareness in emotional regulation in adolescents.
خودشناسی انسجامی, نیازهای بنیادین روانشناختی, تنظیم شناختی هیجان
integrative self-knowledge, basic psychological needs, cognitive emotion regulation
1
8
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1286-1&slc_lang=fa&sid=1
Masoud
Gholamali Lavasani
مسعود
غلامعلی لواسانی
Lavasani@ut.ac.ir
100319475328460014762
100319475328460014762
No
Associate Professor, Tehran University
دانشیار، دانشگاه تهران
Fatemeh sadat
Mirhosseini
فاطمه السادات
میرحسینی
fsmirhosseini@gmail.com
100319475328460014763
100319475328460014763
Yes
M. A. in Educational Psychology, Tehran University
کارشناسی ارشدروان شناسی تربیتی، دانشگاه تهران
Zahra
Motahari Nasab
زهرا
مطهری نسب
motahari1355@gmail.com
100319475328460014764
100319475328460014764
No
M. A. in Counselling, Kharazmi University
کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه خوارزمی
somaye
ramesh
سمیه
رامش
ramesh_somayeh@yahoo.com
100319475328460014765
100319475328460014765
No
Ph.D Student, Tehran University
دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه تهران