Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1398
8
1
gregorian
2019
11
1
8
8
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش زبان فارسی با گفتار آهنگین بر کارکردهای اجرائی پسران 7 تا 10 ساله اتیستیک فارسی زبان
Effectiveness of Teaching of Persian Language with Melodic Intonation Therapy (MIT) on the Executive Function in 7-10 Year Male Persian Autistic Children
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
كاربردي
Applicable
<div dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش آموزش زبان فارسی با گفتار آهنگین، روی کارکردهای اجرایی پسران10-7 ساله اتیستیک فارسی زبان است. در این پژوهش با توجه به ماهیت موضوع از روش نیمه‏تجربی و طرح‏های پیش‏آزمون و پس‏ آزمون استفاده شد. پنج پسر اتیستیک فارسی زبان هفت تا ده ساله در سرای اتیسم خمینی شهر به شکل نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در ابتدا فرم شرح حال کودکان با کمک والدین و مربیان آنها تکمیل شد. در مرحله پیش‏آزمون از آزمون سنجش رشد نیوشا برای اندازه‏گیری مهارت‏های زبان بیانی، دریافتی و گفتاری و از آزمون‏ برج لندن برای اندازه‏گیری کارکرد اجرایی استفاده شد. آموزش زبان فارسی با کلام آهنگین به صورت انفرادی، برای هر کودک به مدت 46 جلسه‏ی 20 الی 30 دقیقه‏ای انجام شد. پس از آموزش، آزمون‏های پس‏آزمون گرفته‏شد. آزمون سنجش رشد نیوشا پس از آموزش، افزایش مهارتهای زبان بیانی، دریافتی و گفتاری را نشان داد. درآزمون برج لندن تفاوت معنادار بین پیش‏آزمون و پس‏آزمون دیده شد(0.05></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">). آموزش زبان فارسی با گفتار آهنگین می‏تواند باعث تقویت کارکردهای اجرایی کودکان اتیستیک شود اما برای مشاهده تاثیرات چشمگیرتربه حجم نمونه وسیع‏تر نیاز است</span></span></div>
The purpose of the present research is to determine the effectiveness of teaching method of Persian Language with melodic intonation therapy (MIT) on the executive function in 7-10 year male Persian autistic children. Quasi-experimental method and pretest and posttest procedures were used due to topic’s nature in this research. Five 7-10 Persian speaking children were chosen from Autism Home in Khomeini-Shahr, Iran, by means of available sampling. At first, the biography form of children was completed with the help of their parents and coaches. In the pretest step, Newsha Developmental Scale was used to measure the language skills such as expression, reception and speech while Tower of London Test was used to measure the executive function. Teaching Persian language through melodic intonation therapy individually was used for each child in 46 sessions, every session 20-30 minute. Posttests were taken after teaching. Newsha Developmental Scale, after teaching, showed the increase in the language skills of expression, reception and speech. A significant difference was observed between the pretest and posttest in Tower of London Test (p<0.05). Teaching Persian Language with melodic intonation therapy can improve the executive functions of autistic children but a wider sampling size is required in order to attain more salient effects.
اتیسم, کارکردهای اجرایی, گفتار آهنگین
Autism, Executive Functions, Melodic intonation therapy.
91
98
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1375-1&slc_lang=fa&sid=1
Nahid
Rajabi Dehnavi
ناهید
رجبی دهنوی
narajabi2016@gmail.com
100319475328460014836
100319475328460014836
Yes
M.A of Teaching Persian Language, Payam Noor University of Isfahan
کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی، دانشگاه پیام نور اصفهان
Neda
Ferdosi
ندا
فردوسی
N.ferd2000@gmail.com
100319475328460014837
100319475328460014837
No
Payam Noor University of Isfahan
مدرس، دانشگاه پیام نور اصفهان
Maryam
Ghorbani
مریم
قربانی
ghorbani_psyc@yahoo.com
100319475328460014838
100319475328460014838
No
Assistant Professor, Payam Noor University of Isfahan
استادیار، دانشگاه پیام نور اصفهان