Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
8
7
online
1
fulltext
fa
رابطه بهزیستی هیجانی و اجتماعی با هدفگرایی تحصیلی دانشآموزان
The relationship between emotional and social well-being with academic goal orientation of students
مشاوره
counseling
پژوهشي
Research
<span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف این پژوهش بررسی رابطه بهزیستی هیجانی و اجتماعی با هدفگرایی تحصیلی دانشآموزان بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دوره­ی اول متوسطه شهر تهران در سال 96-95 تشکیل می­دادند<a name="_Hlk514233014"> تعداد 229 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به پرسشنامهها پاسخ دادند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارمو (2003) و پرسشنامه</a></span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدفگرایی</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">تحصیلی</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">بوفارد</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">و</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">همکاران</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">(1998)</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">استفاده شد. </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">نتایج حاکی از آن بود که بین بهزیستی هیجانی و اجتماعی با هدفگرایی تحصیلی رابطه وجود دارد. با توجه به ارتباط مثبت هدفگرایی تبحری با بهزیستی هیجانی و اجتماعی پیشنهاد می­شود به ارائهی اطلاعاتی در زمینه­ی هدفگرایی تحصیلی برای دانش­آموزان اقدام شود تا هدفگرایی تبحری بین دانش­آموزان و نیز بهزیستی اجتماعی و هیجانی آنان افزایش یابد.</span></span>
The purpose of this study was to investigate the relationship between emotional well-being and social well-being with educational Goal orientation of high school students. Sample and sample size: The statistical population was all high school girl students in Tehran during the years 2016-2017, 229 students were selected by cluster sampling and responded to the questionnaires. Instruments: To collect the data, Keyes & Magyar-Moe’s subjective well-being questionnaire and academic Goal Orientation Questionnaire of Bouffard et al (1998) were used. Results: The results of data analysis showed that there was relationship between emotional and social well-being with educational goal orientation. Conclusion: It is suggested to provide information in the field of academic goal orientation for students, in order to increase the level of mastery goal orientation among students, and to increase their emotional and social well-being.
بهزیستی هیجانی, بهزیستی اجتماعی, هدفگرایی تحصیلی
emotional well-being, social well-being, academic goal orientation
113
118
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1302-2&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Sohrabi
زهرا
سهرابی
z.sohrabi@atu.ac.ir
100319475328460014534
100319475328460014534
No
M.A in Educational Psychology, Allameh Tabataba’i University, Iran
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
Zahra
Ghalami
زهرا
قلمی
z.ghalami@atu.ac.ir
100319475328460014535
100319475328460014535
Yes
M.A in Educational Psychology, Allameh Tabataba’i University, Iran
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.