Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
7
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه باورهای خودکارآمدی، راهبردهای تنظیم هیجان و تحمل ابهام در دانش آموزان دختر و پسر دارای اضطراب امتحان
Comparison of self-efficacy beliefs, emotion regulation strategies and tolerance of ambiguity in male and female students with test anxiety
روانشناسی بالینی
Clinical Psychology
پژوهشي
Research
پژوهش حاضر با هدف مقایسه باورهای خودکارآمدی، راهبردهای تنظیم هیجان و تحمل ابهام در دانش­آموزان دختر و پسر دارای اضطراب امتحان انجام گرفت. این مطالعه به روش علی-مقایسه­ای می­باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 92-1391 می­باشد. آزمودنی­های پژوهش شامل 150 دانش­آموز (75 دختر و 75 پسر) دارای اضطراب امتحان می­باشد که به شیوه تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب و در پژوهش شرکت کردند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه اضطراب امتحان، خودکارآمدی، تنظیم هیجان و تحمل ابهام استفاده شد. داده­های بدست آمده نیز با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره <span dir="LTR">MANOVA</span> با استفاده از نرم­افزار <span dir="LTR">SPSS<sub>18</sub></span> تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه از دانش­آموزان دختر و پسر دارای اضطراب امتحان تفاوت معنی­داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین دانش­آموزان دختر و پسر دارای اضطراب امتحان در زمینه تنظیم هیجان و تحمل ابهام تفاوت معنی­داری وجود دارد. این در حالی است که این تفاوت در خودکارآمدی معنی­دار نبود. نتایج نشان می­دهد تنظیم هیجان و تحمل ابهام در دانش­آموزان دختر دارای اضطراب امتحان بیشتر از پسر می­باشد. لذا برای پیشگیری از اضطراب امتحان می­توان راهبردهای تنظیم هیجان را به دانش­آموزان دختر یاد داد و با آموزش­های لازم تحمل ابهام را در آنها افزایش داد.<br>
This study aimed to Comparison of self-efficacy beliefs, emotion regulation strategies and tolerance of ambiguity in male and female students with test anxiety. This study was causal-comparative method. The statistical population of this study includes all male and female students of Ardabil secondary school in the academic year 2012-2013. The participants of the study included 150 students (75 girls and 75 boys) who had an anxiety test, selected randomly in a multi-stage cluster sampling and participated in the study. To collect data, the test anxiety questionnaire, self-efficacy, emotion regulation and tolerance of ambiguity were used. The obtained data were analyzed by MANOVA multivariate analysis of variance using SPSS18 software. The results showed that there is a significant difference between two groups of male and female students with test anxiety. The results also showed that there is a significant difference between male and female students with anxiety tests in the setting of excitement and tolerance of ambiguity. However, this difference was not significant in self-efficacy. The results show that emotional regulation and tolerance of ambiguity in female students have anxiety tests more than boys. Therefore, in order to prevent the test anxiety, it is possible to teach emotional adjustment strategies to female students and increase their ambiguity with necessary training.
خودکارآمدی, تنظیم هیجان, تحمل ابهام, اضطراب امتحان
self-efficacy, emotion regulation, tolerance of ambiguity, test anxiety
179
198
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-156-1&slc_lang=fa&sid=1
javad
daryadel
جواد
دریادل
javad.daryadel@gmail.com
10031947532846006382
10031947532846006382
Yes
Mohaghegh Ardebil University
دانشگاه محقق اردبیلی
nilofar
sharifi
نیلوفر
شریفی
10031947532846006383
10031947532846006383
No
Mohaghegh Ardebil University
دانشگاه محقق اردبیلی
hadees
heidarirad
حدیث
حیدری راد
10031947532846006384
10031947532846006384
No
Mohaghegh Ardebil University
دانشگاه محقق اردبیلی
alireza
nabidost
علیرضا
نبی دوست
10031947532846006385
10031947532846006385
No
university of alamehtabatabaei
دانشگاه علامه طباطبایی