Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
9
6
online
1
fulltext
fa
نقش واسطه ای تفکر انتقادی در رابطۀ بین ادراک والدینی و باورهای دینی
The mediating role of critical thinking in the relationship between parental perception with religious beliefs
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ ادراک والدینی و باورهای دینی دانش آموزان با نقش واسطه­ای تفکر انتقادی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر سال دوم متوسطه شهر خرمدره با مقطع سنی 15تا 17 سال بودند و به روش نمونه گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله ای با حجم نمونه 162 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از مقیاس ادراک از والدین </span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;"> POPS</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">؛ گرولینک و همکاران، 1997)،</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">مقیاس باور پسا انتقادی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">PCBS</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">؛ دیورز، فونتین و هاتسبوت، 2000) و سیاهه تمایلات تفکر انتقادی کالیفرنیا (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">CCTDI</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">؛ پیترفشیون، نورن فشیون و گیانکارلو، 2001) استفاده شد. یافته­های حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که تفکر انتقادی به عنوان متغیر واسطه­ای با سه متغیر باور دینی (نسبی گرایی، رایج نگری و پرسشگری دینی) رابطه معنی دار داشت. از میان متغیرهای پیش بین، فقط درگیری والدین با باور دینی نقد ظاهری رابطه مستقیم مثبت معنی دار داشت و بقیه متغیرهای پیش بین با متغیر ملاک، رابطه مستقیم معنی دار نداشتند. همچنین 16 درصد از تغییرات واریانس نمرات باورهای دینی با واسطه گری تفکر انتقادی توسط ادراک والدینی در بین دانش آموزان قابل تبیین است. در مجموع می­توان گفت ارتقای تفکر انتقادی دانش آموزان می تواند نقش مهمی در نقد و پرسشگری باورهای دینی داشته باشد. </span></span>
The aim of this study was to determine the relationship between parental perceptions with religious beliefs considering the mediating role of critical thinking. The research method was a descriptive correlation and path analysis. The population of this study was students in secondary schools in the city Khoramdareh with ages 15 to 17 years. The number of 162 high school pupils selected with random cluster sampling among high schools. To collect data, the scale of perception of parents (POPS; Grolnick et al., 1997), Post-Critical Belief Scale (PCBS; Duriez, Fontaine and Hutsebaut, 2000) and California critical thinking dispositions inventory (CCTDI; Peter Facione, Noren Facione, and Giancarlo, 2001 ) used. The results of path analysis showed that critical thinking as a mediator variable had a positive relation with relativism, orthodox, and religious dialogue. Among predicting variables only parental engagement had a positive relationship with external critics as criterion variables. As a result, critical thinking explained 16% of variance as mediator variables in predicting religious beliefs in students. In sum, increasing the level of critical thinking in students could have an important role in criticizing religious issues.
ادراک والدینی, تفکر انتقادی, باورهای دینی, تحلیل مسیر
parental perception, critical thinking, religious beliefs, path analysis
119
128
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1970-1&slc_lang=fa&sid=1
Elaheh
Hejazi
الهه
حجازی
ehejazi@ut.ac.ir
100319475328460020157
100319475328460020157
No
Associate Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشیار، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Abbas
Rahiminezhad
عباس
رحیمی نژاد
arahimi@ut.ac.ir
100319475328460020158
100319475328460020158
No
Associate Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشیار، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Mahdi
Moradi
مهدی
مرادی
mahdimoradi25@yahoo.com
100319475328460020159
100319475328460020159
Yes
Master of Educational Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد، روان شناسی تربیتی دانشگاه تهران؛ آموزش و پرورش