Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
9
6
online
1
fulltext
fa
آموزش کنترل تکانه و اثربخشی آن بر رفتارهای پرخاشگرانه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه
Impulse Control Training and its Effectiveness on Aggressive Behaviors of Students with Special Learning Disorders
روانشناسی بالینی
Clinical Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر رفتارهای پرخاشگرانه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه بود. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه دوره ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 1398-1397 بود. نمونه پژوهش 30 نفر دانش آموز دارای اختلال یادگیری ویژه بودند که به صورت خوشه ای چند مرحله ای از میان دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه دوره ابتدایی شهر اهواز انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش(15نفر) و گروه کنترل(15نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. آموزش کنترل تکانه برای گروه آزمایش در 8 جلسه 45 دقیقه ای به مدت یک ماه ارائه گردید. برای ارزیابی رفتارهای پرخاشگرانه از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش کنترل تکانه رفتارهای پرخاشگرانه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه را به طور معنی داری کاهش می دهد. این یافته حاکی از آن است که آموزش کنترل تکانه می تواند </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">به عنوان شیوه ای آموزشی در اصلاح فرایندهای روان شناختی و تحصیلی و مشکلات رفتاری کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه اثر بخش باشد.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:BZar;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span>
The purpose of this study was to determine the effectiveness of impulse control training on aggressive behaviors of students with specific learning disorder. The research method was semi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the study consisted of all students with specific learning disorder in the elementary schools of Ahwaz in the 2018-2019. The research sample included 30 students with specific learning disorder which were Multi-stage cluster selected from students with specific learning disorder from elementary schools in Ahwaz. They were randomly assigned to either experimental (15 students) or control (15 students) groups. The impulse control training was provided for the experimental group in 8 sessions of 45 minutes for one month. To assess aggressive behaviors, Bass and Perry's (1992) questionnaire on aggression was used. The results of Multivariable Analyze of Variance indicated that impulse control training significantly reduces the aggressive behaviors of students with specific learning disorder. This finding suggests that impulse control training can be effective as a learning method for improving the psychological and educational processes and behavioral problems of children with specific learning disorder.<span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span>
اختلال یادگیری ویژه, آموزش کنترل تکانه, رفتارهای پرخاشگرانه
Specific Learning Disorder, Impulse Control Training, Aggressive Behaviors
129
138
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2436-1&slc_lang=fa&sid=1
Hassan
Geribavi
حسن
گریباوی
hassangeribavi@gmail.com
100319475328460020160
100319475328460020160
No
Master of Psychology and Education of Exceptional Children, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
Fatimah
Nosrati
فاطمه
نصرتی
fnosrati@ut.ac.ir
100319475328460020161
100319475328460020161
Yes
Assistant Professor of Psychology and Education of Exceptional Children, University of Tehran, Tehran, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Roohallah
Fath abadi
روح الله
فتح آبادی
RoohallahFathabadi@gmail.com
100319475328460020162
100319475328460020162
No
Ph.D. Student in Psychology of Exceptional Children, Allameh Tabataba'i University Tehran, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.