Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
9
6
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری کنترل خشم بر همدلی و سلامت روان نوجوانان پسر قلدر دارای اختلال بیشفعالی/کمبود توجه
The Effectiveness of Cognitive-behavioral training in anger control on Sympathy and Mental Health in Bullying Male Adolescents with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder
روانشناسی بالینی
Clinical Psychology
پژوهشي
Research
<span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری کنترل خشم بر همدلی و سلامت روان نوجوانان پسر قلدر دارای اختلال بیشفعالی/کمبود توجه بود. این پژوهش از نوع تحقیقات نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل تمام نوجوانان پسر بیشفعال قلدر در شهر یزد در سال تحصیلی 1399-1398 بود. 30 شرکتکننده به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه). ابزار پژوهش پرسشنامههای همدلی (دیویس، 1983) و سلامت عمومی (گلدبرگ، 1972) بود که گروه آزمایش و گواه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون به آنها پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری کنترل خشم بر همدلی و سلامت روان دانشآموزان پسر قلدر دارای اختلال بیشفعالی/کمبود توجه تأثیر معناداری داشت (001/0></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">). پیشنهاد میشود مراکز درمانی مرتبط با آموزش و پرورش و همچنین مدارس از این روش درمانی در جهت کاهش مشکلات دانشآموزان بیشفعال و قلدر بهره گیرند.</span></span></span>
The purpose of the present study was to investigate The Effectiveness of Cognitive-behavioral training in anger control on Sympathy and Mental Health in Bullying Male Adolescents with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. This research was a quasi-experimental research with pre-test and post-test design with control group. The statistical population consisted of all bullying Male Adolescents of Yazd in the academic year of 1399-1999. 30 participants were selected Withpurposive sampling method and randomly assigned into experimental and control groups (15 participants in the experimental and 15 in the control group). The research tool was the) empathy questionnaire (Davies, 1983) and General Health questionnaire (Goldberg,1972) that the experimental and control groups responded to in the pre-test and post-test stages. Covariance analysis was used to analyze the data. Results showed that the effect of cognitive-behavioral training on anger control on empathy and mental health of bullying boys students with ADHD (P <0.001). It is recommended that educational centers and schools as well as schools use this treatment to reduce the problems of overactive and bullying students.<span dir="RTL"></span>
آموزش شناختی-رفتاری, کنترل خشم, همدلی, سلامت روان, قلدر, بیشفعالی/کمبود توجه
Cognitive-behavioral training, anger control, Sympathy, Mental Health, Bullying, Attention Deficit / Hyperactivity
159
202
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2706-1&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Mirshamsi
زهرا
میرشمسی
efata98.t@gmail.com
100319475328460020169
100319475328460020169
No
PhD student of Psychology, Yazd University of Science and Art, Yazd, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
Azita
Behjat
آزیتا
بهجت
azitabehjat.99@gmail.com
100319475328460020170
100319475328460020170
Yes
Master of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
Mohsen
Saeedmanesh
محسن
سعیدمنش
poor.hh98@gmail.com
100319475328460020171
100319475328460020171
No
Assistant Professor, Department of Psychology, Yazd University of Science and Art, Yazd, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
Fatemeh
Majidyan
فاطمه
مجیدیان
iranba.98@gmail.com
100319475328460020172
100319475328460020172
No
Master of Public Psychology, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.