Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
9
7
online
1
fulltext
fa
نقش واسطهای خودکارآمدی در رابطه شیوههای فرزند پروری با شادکامی دانشآموزان
The Mediating Role of Self-Efficacy in relationship between Parenting Styles and Happiness in Students
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">شادکامی ناشی از قضاوت و داوری انسان درباره چگونگی گذراندن زندگی است. خودکارآمدی را باور و قضاوت فرد از توانایی خود برای انجام تکلیف خاص میدانند و سبکهای فرزندپروری روشهایی است که پدر و مادر برای تربیت فرزندان خود به کار میگیرند.</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش حاضر با هدف بررسی تعیین نقش واسطهای خودکارآمدی در رابطه شیوههای فرزندپروری با شادکامی دانشآموزان دختر انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دختران متقاضی کنکور سراسری شهرستان اردکان در سال تحصیلی 97- 1396 که 515 نفر گزارش شده، بودند. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه به تعداد 260 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از جامعه آماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای سبکهای فرزندپروری رابینسون (2001)، خودکارآمدی عمومی شرر (1982) و شادکامی آکسفورد (1976) بود. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که مدل این پژوهش از برازش مناسبی برخوردار اسـت. بـا توجـه بـه یافتهها، سبک فرزندپروری مقتدرانه اثر مستقیم مثبت بر خودکارآمدی و شادکامی داشت. سبک فرزندپروری سهل</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">گیرانه اثر مستقیم منفی بر خودکارآمدی و سبک فرزندپروری مستبدانه اثر مستقیم منفی بر شادکامی داشت. همچنین خودکارآمدی نقش واسطهگری خود را بین سبک فرزندپروری و شادکامی بهخوبی نشان داده است</span></span><span style="font-family:Arial,sans-serif;"><span style="font-size:8.0pt;">؛ </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">بنابراین سبک فرزندپروری با تاثیر بر خودکارآمدی میتواند شادکامی نوجوانان را تغیر دهد.</span></span> <div></div>
<div>
<div id="_com_2" uage="JavaScript">Happiness comes from human judgment about how to live. Self-efficacy is the person's belief and judgment of own ability to perform a particular task, and parenting styles are the methods that parents use to raise their children. The aim of this study was to investigate the mediating role of self-efficacy in the relationship between parenting styles and happiness in female students. The statistical population of this study was all the girls who applied for the University Entrance Exam of Ardakan city in the academic year of 2017-2018, when 515 people were reported. Using the Karajsi and Morgan tables, the sample size of 260 people was selected by multistage cluster random sampling. Research tools included Robinson's Parenting Style Questionnaires (2001), Sherer's General Self-Efficacy (1982), and Oxford Happiness (1976). Data analysis showed that the research model had a suitable fit. According to the findings, the authoritative parenting style had a positive direct effect on self-efficacy and happiness. Permissive parenting style had a negative direct effect on self-efficacy and authoritarian parenting style had a negative direct effect on happiness. Self-efficacy had it’s the mediating role between the Parenting styles and happiness<span dir="RTL">. </span>Therefore, parenting style could change the happiness of adolescents by affecting on self-efficacy. <div></div></div>
</div>
خودکارآمدی, شادکامی, شیوههای فرزند پروری
Self-efficacy, happiness, parenting style
109
118
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2852-1&slc_lang=fa&sid=1
mansoor
dehghan manshdi
منصور
دهقان منشادی
mansoor.d.8@gmail.com
100319475328460021202
100319475328460021202
Yes
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Yazd, Iran.
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، یزد، ایران.
Hamideh
Kamali Ardakani
حمیده
کمالی اردکانی
Hkamaliardakani66@gmail.com
100319475328460021203
100319475328460021203
No
M.Sc in General Psychology, Islamic Azad University of Meybod, Meybod, Yazd, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی میبد، میبد، یزد، ایران.
Hamideh
Hmati
حمیده
همتی
h.hemati148@gmail.com
100319475328460021204
100319475328460021204
No
Master of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Yazd University, Yazd, Iran.
کارشناس ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه یزد، یزد، ایران.