Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
9
7
online
1
fulltext
fa
ارائه مدل پیشایندهای شادکامی؛ براساس ویژگیهای شخصیتی، خانوادگی و تحصیلی
Presentation a model of happiness precedents based on personality, family and educational characteristics
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">در پژوهش</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">حاضر، ارائه مدل پیشایندهای شادکامی براساس ویژگی­های شخصیتی، خانوادگی و تحصیلی دانش­آموزان مورد بررسی قرار گرفت. شرکتکنندگان پژوهش 224 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان­های شهر شیراز بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحله‎ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پژوهش، شامل مقیاس شادکامی آکسفورد (1991)، مقیاس تجدید نظر شده­ی جهت­گیری ارتباطی خانواده فیتز پاتریک و ریچی (1994)، پرسشنامه تعامل معلم </span></span><span style="font-family:Sakkal Majalla;"><span style="font-size:10.0pt;">–</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">دانش آموز ویلز و همکاران (1993) و مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت کاستا و مک کری (1992) بودند. به منظور بررسی مدل پژوهش رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار</span></span><span dir="LTR">25</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">-</span></span><span dir="LTR">SPSS</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> استفاده شد. یافتههای به دست آمده نشان داد، جهت­گیری گفت و شنود (01/0</span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">≥</span></span><span dir="LTR">P</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)، روان رنجورخویی (01/0</span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">≥</span></span><span dir="LTR">P</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) و برون گرایی (05/0</span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">≥</span></span><span dir="LTR">P</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پیش‎بینی‎کنندهی معنادار شادکامی هستند ولی سایر ابعاد نتوانستند شادکامی را به صورت معنادار پیش‎بینی کنند. با توجه به نقش مؤلفه شادکامی در سلامت دانش آموزان می­توان بر لزوم آموزش مبتنی بر شادکامی برای بهبود سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان تأکید کرد</span></span><span dir="LTR">.</span><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></strong>
In this research, the role of family communication orientation, teacher-student interaction and personality traits in predicting the happiness of students investigated<span dir="RTL">.</span> The participants of the research were 224 male and female high school students in Shiraz who were selected by multistage cluster random sampling. The tools used in the research include the Oxford Happiness Scale (1991), the Family Relationship Orientation Revised Scale (Fitz Patrick and Richter, 1994), the Wilson-Teacher - Student Interaction Questionnaire (1993), the scale of five big factor of personality Costas and McCarey (1992). In order to investigate the Multiple regression research model was used SPSS software. The results showed that Dialogue orientation (P ≤0.01), neuroticism (P ≤0.01) and extroversion (P ≤0.05) be able to predict meaningful of happiness, But other dimensions could not predict happiness meaningfully. Regarding the role of happiness in students' health, one can emphasize the need for happiness education to improve student mental and social health.
ارائه مدل پیشایندهای شادکامی دانش آموزان براساس ویژگیهای شخصیتی, خانوادگی و تحصیلی
Happiness, Family Communication Orientation, Teacher-Student Interaction, Personality traits
55
66
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1364-2&slc_lang=fa&sid=1
Meraj
Derakhshan
معراج
درخشان
meraj.derakhshan@yahoo.com
100319475328460021186
100319475328460021186
No
Ph.D. Student of Educational Science, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Shiraz, Shiraz, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
Esmail
Sadri Damirchi
اسماعیل
صدری دمیرچی
e.sadri@uma.ac.ir
100319475328460021187
100319475328460021187
No
Associate Professor Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
Davod
Fathi
داود
فتحی
davod.fathi69@gmail.com
100319475328460021188
100319475328460021188
No
Ph.D. Student in Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
Soliman
Ahmadbookani
سلیمان
احمدبوکانی
arezbookani@yahoo.com
100319475328460021189
100319475328460021189
Yes
Ph.D. Student in Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
Fateme
Behrooz
مریم
بهروز
F.BEHROOZ.11.69@GMAIL.COM
100319475328460021190
100319475328460021190
No
M.A. in General Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Azad yasoj, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد یاسوج، یاسوج، ایران.